سرو هرزویل, درختی با قدمت سه هزار ساله (قسمت دوم)

سرو هرزویل, درختی با قدمت سه هزار ساله (قسمت دوم)

به وجود آمدن درخت ها را در حدود 350 سال پیش تخمین زده اند یعنی دوره ی کربنیفر, سرخس ها که همچنان گونه هایی از گونه هایی از آن ها در تمام دنیا و حتی کشور خودمان یافت می شود از ابتدایی ترین درخت ها محسوب می شوند, سرخس ها در آن زمان بسیار قوی هیکل بودند و در طول مرور سال ها به اشکال گوناگون امروزی خود درآمده اند. به تعریفی دیگر سرخس ها و انواع گیاهان مخروطی و بازدانه جزو درختان تکامل یافته و پیشرفته ی آغازینی بودند که در جهان ما بوجود آمدند.

در ایران قدیم و به خصوص در زمان ایران هخامنشیان و زرتشت پیامبر, درختان از تقدس ویژه ای برخوردار بودند و آسیب زدن به آنها امری بسیار نکوهیده و بد قلمداد می شد و انجام آن عاقبت سختی به همراه داشت. تصویر درخت سرو از پر اهمیت ترین است که در فرش ها و نگاره ها و همچنین انواع بافته های سنتی و گبه ها به چشم می خورد. در دیگر آثار هنری ایرانی ها نیز می توانید سرو را ببینید که بته جقه ها از مهترین آنند.

سرو 3000 ساله ی گیلان که به سرو هرزویل معروف است از نوع سرو شیراز که به آن سرو ناز نیز می گویند است. باغ های شهر شیراز در قدیم مملو از درختان سرو ناز بود و ازین رو این درختان را به سرو شیراز می شناسند. سرو استوار همیشه سبز به دلیل مقاومت بالایش در برابر سرما, کم آبی و وزش بادهای طوفانی, در قصه ها و اسطوره ها به عنوان نماد آزادی, آزادگی, استقامت و پایداری شناخته می شود.

دلیل مقاوت بالای درختان سرو شیره یست در داخل تنه ی درخت وجود دارد و باعث عمر طولانی آن می شود. البته نوعی چربی نیز در این درخت وجود دارد که سبب میشود که به راحتی تسلیم آتش شود, و به همین امر در طی مسیرتان به درختان سوخته ی بسیاری برخورد خواهید کرد.

سرو هرزویل-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

درخت سرو هرزویل در سال 1366 و در تاریخ 20 شهریور در فهرست آثار طبیعی ملی و تحت محافظت سازمان محیط زیست قرار گرفت. این درخت با ارتفاع 600 متری از سطح دریا و 4/4 متر عرض تنه این درخت است.

این درخت از سه آثار طبیعی ثبت شده ی ملی استان گیلان است که قدمتشان به بیشتر از سه هزار سال بر می گردد. شهرت این درخت کم نظیر از زمان های دور در بین مردم چرخیده بود و حتی در سفرنامه های انسان هایی معروف نظیر ناصرخسرو قبادیانی هم از آن اسم برده شده است. البته دانستن این امر حائز اهمیت است که بعضی افراد سن این درخت را بالاتر از 3000 سال می دانند. کسانی مانند ناصرالدین شاه در تاریخ 1250 شمسی هم از این درخت زیبا دیدن کرده اند. وی در سفرنامه ی فرنگش از درخت هرزویل یاد کرده و نوشته که در حالی که موسیقی دانان برای او موسیقی می نواختند عصرانه ی خود را میل کرده و دمی را خوش گذرانده است.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت می تواند لذت صد چندانی برای افرادی که قصد دیدن از این درخت را دارند خواهد داشت.