رودسر, شرقی ترین شهرستان استان گیلان (قسمت اول)

رودسر, شرقی ترین شهرستان استان گیلان (قسمت اول)

رودسر، شرقی ترین شهرستان استان گیلان است. این شهر در انتهای 37 درجه و 08 دقیقه شمالی، طول 50 درجه و 18 دقیقه شرقی، در محل عبور بزرگراه ساحلی خزر از رودخانه کوچک رودسر یا کیارود در 14 کیلومتری جنوب غربی لنگرود واقع شده است. همانطور که گفته شد رودسر شرقی ترین بخش گیلان است و در شرق چابکسر توسط رودخانه ساحلی میانه رود از استان مازندران جدا می شود. شهر رودسر در گذشته به نام رناکوه شناخته می‌شد و حوضه آبریز دو رودخانه بزرگ شلمان رود و پل رود و چند رودخانه کوتاه‌تر را در بر می‌گرفت. بخش اعظم جنوب رناکوه کوهستانی بود و رشته شمالی آن توسط دره عرضی پل رود به رشته کوه شمالی چاک رود در غرب (کوه  عمام، 2485 متر) و رشته کوه پل رود شرقی در شرق تقسیم می شد (کوه سوماموس، 3620. متر) و یک رشته کوه جنوبی که محدود به استان قزوین، رشته کوه شمالی شاهرود (کوه خرمدشت، 3329 متر) است.

رودسر-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

مرکز ناحیه چندین بار متوالی از کوتوم به تمیجان و صوفیان و، پس از ادغام لنگرود در رناکوه (درحدود سال 1855) تغییر کرد. مکانی که «رود سر» یا «رودی سر» نامیده می‌شود، فقط یک روستای بزرگ بود تا اینکه در چارچوب شهرنشینی به عنوان محل استقرار شهری جدید انتخاب شد. سیاست در زمان رضا شاه پهلوی رودسر را همراه با بابلسر در مازندران به عنوان یک شهر مدرن ستودنی که طرحی از میدان مرکزی آن با ساختمان‌های اداری در دو طرف، ذخیره‌سازی در منتهی الیه را ارائه می‌دهد، گرفته شد. و فضای سبز آن با مجسمه رضا شاه در آن زمان مزین شده بود.

اصلاحات اداری سال 1315 به شهر جدید را تبدیل به یک ناحیه (بخش) در زیر نظر (شهرستان) لاهیجان قرار داد, بخش رودسر بزرگ‌ترین بخش رناکوه سابق را پوشش می‌داد، در حالی که بخش غربی، مربوط به حوضه آبریز شلمان رود، به ناحیه لنگرود محدود می‌شد که هنوز میشود در نقشه های قدیمی آن را دید. با اصلاحات اداری در سال 1339، آن دو ناحیه یعنی لنگرود و رودسر به شهرهای فرعی جدید (شهرستان) تبدیل شدند، با تغییری مهم در حدود: بخش‌های میانی و بالای دره شلمان رود و بخش‌های املش و کوجید به بخش‌های فرعی ادغام شدند. بخش رودسر (1969 کیلومترمربع کنونی) در حالی که ناحیه لنگرود محدود به قسمتی از دشت ساحلی به یکی از کوچکترین بخشهای گیلان تبدیل شد. در اصلاحات اداری 1376 املش از رودسر جدا شد و به عنوان یک شهر جدید (شهرستان) درآمد.

رودسر-رزرو هتل دز رشت-هتل صبوری رشت

شهرستان رودسر در محدوده کنونی خود (1391) 1369 کیلومتر مربع مساحت دارد و به 4 بخش (بخش مرکزی، رحیم آباد، کلاچه و چابکسر) و 10 بخش (دهستان) تقسیم شده است که همگی به زبان گیلکی صحبت می کنند گیل های دشت به گویش لاهیجانی و گالش ها در ارتفاعات به گویش گالشی صحبت می کنند.

شهرستان رودسر که یکی از زیباترین شهرهای ساحلی استان گیلان محسوب می شود یک مکان دلچسب برای بازدیدکنندگانیست که به این استان زیبا سفر کرده اند. شما می توانید با رزرو هتل در رشت و افامت در هتل صبوری رشت تجربه ای دلنشین و فراموش نشدنی را از سفر به این منطقه ی زیبا برای خود به ارمغان بیاورید.