تالاب استیل آستارا (قسمت اول)

تالاب استیل آستارا (قسمت اول)

تالاب استیل آستارا که در زبان محلی مردمان بومی منطقه «هستل» که آبگیر معنا می شود, یکی از پر اهمیت ترین و زیبا ترین تالاب های کشور و از جاذبه های جذاب گردشگری شهرستان آستارا محسوب می شود. تالاب استیل که پرندگان مهاجر بسیاری را هر ساله مهمان خود می کند و به دلیل مجاورت با منظره ی چشم نواز کوهستان و جنگل و همچنین مزارع کشاورزی در بین بازدیدکنندگان بسیار محبوب است.

از سال 84 تالاب استیل جزو پنج مکان مهم و نمونه ی توریستی استان زیبای گیلان به شمار می آید و از نظر اقتصادی به گیلان و بخصوص مردم منطقه کمک های زیادی کرده. به دلیل بارش های خوب و فراوانی که در سال 93 در این منطقه به زمین نشست, سازمان حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد که مساحت تالاب تا حد بسیار قابل توجهی بالا رقته است.

تالاب استیل آستارا-رزرو هتل در رشت- هتل صبوری رشت

اما مانند دیگر مناطق بکرگردشگری در ایران و بخصوص تالاب های کشور, به دلیل عدم رسیدگی و مراقبت صحیح , این تالاب نیز هر روز بیشتر از قبل به کام مرگ میرود. ساخت و سازهای بی رویه در اطراف تالاب استیل, استفاده ی بیش از حد و نابجا از آب تالاب برای زمین های کشاورزی و شالیزارها, وجود کارگاه ها و کارخانه جات صنعتی تولید شن و ماسه و سیمان و آسفالت , همچنین وجود دکل های فشار قوی برق درست در وسط تالاب و از همه ی موارد ذکر شده بحرانی تر ریخته شدن نخاله ها و زباله ها و شیرابه های آن به داخل تالاب است که مهاجرت پرنده ها را به این منطقه هر ساله کاهش میدهد.

تالاب استیل در حدود 7 کیلومتری جنوب مرکزی شهرستان آستارا در استان گیلان و در کنار جاده ی اصلی شهرستان تالش واقع شده است. برای رفتن به این تالاب ینظیر ابتدا باید به آستارا بروید و سپس به طرف جنوب شهر حرکت کنید و مسیرهای منتهی به جاده ی آستارا-رشت را دنبال کنید. بعد از پیمودن حدود پنج کیلومتر در این مسیر تالاب را مشاهده خواهید کرد. گرداگرد اطراف تالار جاده ای کشیده شده که با حرکت کردن در این مسیر مناظری خیره کننده و بسیار زیبایی را خواهید دید که چشم هر بیننده ای را به خود خیره خواهد کرد.

این تالاب زیبا در ارتفاع تقریبا 13 متر پایین تر از سطح آب دریاهای آزاد قرار گرفته و مجموع مساحتش به چیزی حدود 138 هکتار میرسد, آب آین تالاب شیرین است و به همین جهت برای کشاورزی نیز از آن استفاده میشود. به اعتقاد مردم محلی منبع اصلی آب تالار استیل را چشمه ها و سفره های زیر زمینی میدانند و باران نیز بسیار در مساحت آن تاثیر گذاشته است. تالاب استیل آستارا در فصول مختلف سال پذیرا و میزبان حدودا 80 نوع گونه جانور است که متاسفانه در حال منقرض شدن هستند. البته مدتیست که شکار در محدوده ی تالاب و اطراف ممنوع شده است و جرم محسوب می شود.

تالاب استیل آستارا-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

پوشش گیاهی موجود در این منطقه بسیار منحصر به فرد است, در قسمت غربی تالاب استیل شما می توانید درختان زیبای توسکا را ببینید که ریشه ی آن ها در درون آب قرار دارد و در واقع در وسط تالاب هستند. به همین دلیل این درختان پیوسته در حال حرکت و جا به جایی هستند و از همین رو تالاب استیل را تالاب درختان شناور نیز می گویند.

هر سال خیل کثیری از پرندگان مهاجر به تالاب استیل می آیند و برای رسیدن به آن مسافت بسیار زیادی را پرواز می کنند. شمال دریای خزر, اروپای مرکزی و مناطق قطبی برخی از خاستگاه های هستند که این پرندگان به قصد رسیدن به تالاب استیل ترک می کنند. تعدادی از این پرندگان بسیار کمیاب هستند و تعداد کمی از آن ها هنوز وجود دارند که «چینگیر نوک قرمز » یکی از انهاست.

از ماهی های موجود در اب تالاب نیز می توان از اردک ماهی و کپور نام برد که از خصیصه های مهم آن به حساب می آید و البته جانوران دیگری نیز در اینجا زندگی می کنند که از مهم ترین آن ها می شود به موش بزرگ نوتریا, انواع مارهای آبی و لاک پشت اشاره کرد.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت شما می توانید در فاصله ی کوتاهی از سمت رشت به طرف این تالاب بی نظیر بروید.