املش, شهر تاریخ و هنر

املش, شهر تاریخ و هنر

 املش شهری است که به گفته باستان شناسان قدمتی سه هزار ساله دارد.

- منطقه خزری شهر تاریخی املش در 75 کیلومتری رشت در منطقه کوهستانی قرار دارد. رود شلمان این شهر را به دو بخش تقسیم می کند و به دلیل ساکن بودن آب این رودخانه در زمان های قدیم به آن آبلش می گفتند که طی تغیرات زبانی در طول زمان به املش معروف شده است.

مردمان شهر در خلق ظرفهای سفالی و نمد مالی بسیار ماهر هستند و سه شنبه بازار این شهر از کامل ترین بازارهای سنتی استان گیلان به شمار می آید که حضور مردم منطقه به آن شور و هیجان بسیاری بخشیده است. به گویش مردمان محلی به این بازار هفتگی گالش بازار گفته میشود. شهرستان املش دارای دو بخش مرکزی و رانکوه است و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامپروری می چرخد و از جمله محصولات مهم کشاورزی شهر می شود به گندم، چای و برنج اشاره کرد. جلگه نشینان به پرورش دام و طیور و کرم ابریشم و پرورش زنبور عسل در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای می پردازند.

شهر املش-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

طبق نظر رهبر گروه کاوش های باستان شناسی ایران، «رومن گیرشمان» اشیاء کشف شده از شهر املش متعلق به قرن هشتم و نهم پیش از میلاد است و به اعتقاد وی اطلاعات به دست آمده از آغاز تمدن ایران حاصل اکتشافات تصادفی دهقانان در منطقه جنوب غربی دریای مازندران است.

بیشتر آثاربجا مانده از تمدن گذشتگان این منطقه که در تپه‌ها و گورستان‌هایی که در ناحیه جنوبی رودسر، املش و بیشتر در مناطق کوهستانی قرار داشتند، یافت شد. متاسفانه این آثار توسط حفاران غیرمجاز دستکاری شده است. تعداد زیادی از آثاری که به املش نسبت داده شده اند در نمایشگاه های آثار تاریخی به نمایش در آمده است از منطقه ای به نام قیس آباد (غیاث آباد) کشف شده است.

گیرشمان نشان های کشف شده از گورهای املش را مربوط به زمان مگالیتیک یعنی سه هزار سال پیش می داند. به گمان وی تأثیر هنر بین النهرین در هنر املش مشهود نیست. کوه های بلند و غیر قابل عبوری که این مردم در آن زندگی می کردند، ادامه کوه های قفقاز است و آثار هنر ایرانی مشابه آثاری است که در ابتدای عصر آهن در قفقاز ساخته می شد. مجسمه های کوچکی از جنس برنز در املش باعث میشود فکر کنیم بین هنرمندان املش و منطقه ی قفقاز رابطه ای بوده است و شاید این مردمان هنرمندان قبل از آمدن به ایران از کوه های مرتفع قفقاز عبور کرده اند و هنرشان را به این منطقه آورده اند.

نخستین رئیس مؤسسه باستان شناسی ایران یعنی پروفسور آندره گدار ، اشیای به دست آمده از قبرستان های مناطق املش، پیرکوه، دیلم و غیره را اکثرا از سفال های قرمز رنگ می دانست. به گفته وی، در قبرستان های دیلم آثار سفالی حکاکی شده در صورت وجود، کشف نشده است، اما حجم زیاد آثاری که از جنس طلا و نقره  بوده است در این منطقه کشف شده نشان می دهد که تزئینات آنها گاهی مربوط به هنر یونانی یا هنر اتروسکی بوده است.

املش-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

از اشیای بدست آمده ازشهرستان املش باید به دو چشم گیر مفرغی مربوط به زین و افسار اسب اشاره کرد که بر روی آن کتیبه هایی به خط میخی وجود دارد و نام دو پادشاه مانایی و اورارتویی به نام های «مانوا» و «آرگشتی» بر روی آنها حکاکی شده است.

شاه ارگیشتی همان فرمانروای اورارتویی است که کتیبه او در آبادی رازلیق  درنزدیکی سراب ذکر شده است. یافتن نام او بر روی چنین ابزاری درشهراملش، نشانه رابطه ی فرهنگی- هنری یا نوعی ارتباط تجاری میان نواحی مرزی دریای مازندران با پادشاهی های تحت سیطره اورارتویی ها است و ممکن است پیشکشی باشد که برای یکی از فرمانروایان آغازین املش فرستاده شده است.

قلعه شاهنشین, باغ های چای, هفت خم تله سر, هلو دشت, خانه های قدیمی سلسله صوفی, دهکده ییلاقی خسیل دشت, برج تاریخی میل امام که ارتفاع آن به 7 متر می رسد, تالاب زربیجار, هفت خم تله سر, پارک های گلستان, غار تابن گورج, آبی بیجار و میرزا کوچک خان, چشمه آب معدنی لوزان و همچنین بافت تاریخی شهر املش از دیدنی های جذاب این منطقه است که لذت سفر به آن را چند برابر کرده است.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت می توانید سفری رویایی و بینظیر را به خود هدیه کنید.