آستانه اشرفیه (قسمت دوم)

آستانه اشرفیه (قسمت دوم)

مکان های دیدنی و تاریخی آستانه ی اشرفیه

مزار دکتر محمد معین, لغت شناس و ادیب ایرانی که پدیدآورنده ی فرهنگ فارسی معین است, نیز در جوار رودخانه ی حشمت رود واقع شده است.

از مناطق دیدنی و تفریحی شهر آستانه پارک ساحلی و منظره ی دیدنی رودخانه است. روزهای پنجشنبه و دوشنبه نیز بازار این شهر محلی برای جمع شدن مردم و خرید هفتگی باز است , در قدیم فقط این بازار روزهای پنج شنبه دایر بود. اما پس از حضور محمدرضاشاه به این شهر و دستور او روزهای دوشنبه هم این بازار به روی مردم باز شد.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-آستانه اشرفیه

نیاکو, پلی که نشان دهنده اوج هنر و توانایی معماران گیلان است

پل خشتی نیاکو که در حدود قرن 8 هجری ساخته شده است, در قدیم در مسیر رشت به سمت لاهیجان در روستایی به همین نام (نیاکو) احداث شده بود.

این پل خشتی که در زبان محلی به آن "خشت پل" گفته می شود 5 متر و 80 سانتیمتر عرض و 50 متر طول دارد. در دو سمت به ارتفاع 60 سانتی متر و عرض 27 سانتی متر یک جان پناه قرار دارد.

کف این پل سنگ فرشی با قطر 470 سانتی متر است که استحکام ان را به قدری بالا برده که پس از سال ها گذر آنسان ها و ماشین های بزرگ و کوچک همچنان استوار و پابرجاست. اصلی ترین طاق این پل خشتی 6 متر از سطح آب فاصله دارد و طاق های کوچک تر آن در طرفین دهانه ی اصلی پایداری آن را بالاتر می برند.

بعد از ساخته شدن جاده اصلی رشت به لاهیجان پل خشتی نیاکو از مسیر اصلی خارج شد و امروزه تنها خود مردم محلی روستای نیاکو از آن استفاده می کنند.این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که پل خشتی نیاکو در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما حفظ این میراث فرهنگ ملی آنچنان که درخور است اقدامی صورت نگرفته است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-آستانه اشرفیه

بقعه ی سید جلال الدین اشرف از برجسته ترین بناهای تاریخی شهر آستانه ی اشرفیه است که طبق روایات باقی مانده در سال 315 ه.ق و 923 م توسط بانو گوهر شاد فرزند کیارستم ساخته شد. در کتاب مازندران و استرآباد آمده است که در حوالی قرن 13ق/ 19 م در زمانی که مشغول مرمت آستانه بودند به کتیبه ای برخوردند که اسم گوهرشاد بانو در آن به عنوان شخصی که در تاریخ یاد شده به بازسازی این بنا پرداخته یاد شده است.  بعد از به دفعات این مکان مقدس دست خوش تغییر شد و در آخرین بار به سال 1350 مکان پیشین به کلی تخریب شد و جای آن گنبد تازه ای احداث کردند. در بنای قبلی امام زاده گنبدی وجود داشت که امروزه و در ساختمان فعلی این زیارتگاه جایی ندارد و با ساختن ضریح جدید ضریح قدیمی را به بقعه امام زاده آقا سید محمد بن امام جعفر صادق برده اند. از دیگر مکان های مقدس این شهر نیز می توان از بقعه آقا سید حسن از فرزندان امام موسی کاظم در روستای سیاه کوچه, بقعه اقا سید محمد بن رضا در کماچال, بقعه آقا پیر در نیاکو , مسجد دهشال و چند مکان زیارتی دیگر که در روستاهای اطراف آستانه قرار دارد نام برد.

مسافران عزیزی که برای دیدن این شهر پر از زیبایی قصد رزرو هتل در رشت را دارند, می توانند با اقامت در هتل صبوری رشت اقامتی دلنشین و جذاب را تجربه کنند.