آستانه اشرفیه(قسمت اول)

آستانه اشرفیه(قسمت اول)

آستانه که در زبان محلی به آن "أسسؤنه" گفته میشود, از شهرهای شرقی استان گیلان است و مرکز شهرستان آستانه ی اشرفیه.

شهر آستانه در فاصله ی 35 کیلومتر از شهر رشت قرار دارد و 7 کیلومتر تا شهر لاهیجان فاصله دارد. و همینطور در فاصله ی 17 کیلومتری از سمت شمال با بندر کیاشهر واقع شده است.

در استان گیلان شهر آستانه به پایتخت مذهبی این سرزمین معروف است. این شهر ارزشمند به دلیل وجود روخانه ی سپید رود در دلش و آبرفت های خوب آن آن و همینطور به علت قرارگیری در موقعیت جغرافیایی مناسب نسبت به مناطق مختلف استان گیلان, از خاک بسیار حاصلخیزی برخوردار است. به همین خاطر در اطراف رودخانه ی سفیدرود که از میان شهر می گذرد, زمین های کشاورزی بسیاری در این شهر به چشم می خورد. یکی از بزرگ ترین مزیت هایی که این رودخانه در شهر آستانه دارد جلوگیری از سیلاب هاست, زیرا که سفید رود تمام آب هایی که باران های بیشمار پاییز و زمستان به زمین می رسد را به سمت خود می کشد و بهسمت دریا هدایت می کند.

آستانه اشرفیه-رزرو هتل در رشت- هتل صبوری رشت

از بین محصولات فراوانی که در شهر آستانه کشت و برداشت می شوند چند محصول هستند که شاخص این منطقه محسوب می شوند و از آوازه ی فرامرزی برخوردار هستند! بادام, ابریشم و برنج سه محصولی هستند که روزانه مسافران فراوانی را به سمت آستانه روانه می کنند. چای و حبوبات نیز از دیگر محصولات مهم این منطقه به شمار می رود.

شهرستان آستانه در حدود 90% از کل نیاز بادام زمینی کشور را تولید می کند و این در حالیست که در کشور ما از این محصول تنها در میان سایر آجیل ها و مغزها استفاده می شود آما در کل دنیا از بادام زمینی در تولید انواع صنایع غذایی, لوازم آرایشی و همینطور بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. خوردن این بادام در جلوگیری از بسیاری مشکلات قلبی و عروقی و همچنین فرا موشی و انواع سرطان ها اثر بخش بوده است.

در روزگاران گذشته نام شهر آستانه ی اشرفیه به القاب گوناگونی معروف بود, از جمله کوچان یا کچان, شهرهای کوچصفهان, سیاکوچه و چورکوچان نیز این نام را برای محلی های قدیمی یادآوری می کنند, مخصوصا چورکوچان معرف این است که زمانی روستایی به اسم کوچان در این منطقه وجود داشته و اکنون تخریب شده و از بین رفته است و در نزدیکی همان مکان روستا,  شهر کنونی بنا شده است و به کوچان معروف بود. یکی دیگر از نام هایی که آستانه ی امروزی به آن شناخته می شد "پیله آستانه" یا "پیله أسسؤنه" که به معنی محل زیارت و یا آستان بزرگ بود.

"سید جلال الدین اشرف" پسر امام موسی کاظم بعد از جنگیدن با دشمنان امام رضا یعنی برادرش در حوالی لاهیجان و کوچان به مرگ واصل می شود و در کوچان او را به خاک می سپرند. و طی زمان نام این شهر به پیله أسسؤنه, أسسؤنه و آستانه ی اشرفیه تغییر نام داد. مردم محلی شهر آستانه اشرفیه به زبان گیلکی صحبت می کنند و گویش آن ها بیه پیش است.

با رزرو هتل در رشت و اقامتی دلنشین در هتل صبوری رشت, می توانید از سفر به این منطقه نهایت لذت را ببرید.