چگونه رویکردهای نوین مدیریت هتل، نوآوری در صنعت مهمانداری را به ارمغان می آورد؟

چگونه رویکردهای نوین مدیریت هتل، نوآوری در صنعت مهمانداری را به ارمغان می آورد؟

بدون شک، فناوری به بخشی اساسی در زندگی روزمره ما مبدل شده است بطوری که می­ توان آن را به عنوان جزئی جدا نشدنی از فعالیت ­های متداول در زندگی اجتماعی و شخصی افراد درنظر گرفت. برای نمونه در صنعت خرده فروشی، در فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه­ های ارائه کننده لوازم بهداشتی، رستوران­ ها و هتل ها، فناوری نقش مهمی در کارآمدتر شدن فرآیندهای مدیریتی این صنعت داشته است. این حقیقت را باید پذیرفت که رویکردهای سنتی و قدیمی صنعت مهمان­داری نیز نیاز به اصلاح دارد. پیشرفت فناوری در صنعت مهمانداری می ­تواند آینده هتلداری را به شکل مثبتی تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس هتل­ هایی که از فناوری روز استفاده می­ کنند، می­ توانند با ایجاد امکانات مناسب و تجریبات جدید برای میهمانان، در مقایسه با سایر رقبا در صنعت هتلداری پیشرو باشند. امروزه عصر دیجیتال دائما در حال یافتن راه­ های جدید جهت بروز نوآوری و ایجاد ارزش برای مشتریان مدرن است و به تبعیت آن گسترش روزافزون فناوری، در حال تغییر صنعت مهمانداری است. در سال­ های گذشته، فرآیند پذیرش و ورود به هتل (Check in) با صف­ های طولانی، رد و بدل شدن کارت رزرو و اسناد و مدارک، پرداخت هزینه هتل به صورت دستی و حضوری و مطالعه ویژگی­ های اتاق­ ها بر اساس فهرست منو در هتل همراه بود. اما امروزه پیشرفت فناوری، رویکردهای نوینی را در صنعت هتلداری و مهمانداری به ارمغان آورده است. نوآوری­ های فنی از قبیل فناوری تشخیص چهره، یکی از اصلی ترین تغییرات در این صنعت بوده است.

اخیرا تعداد محدودی از هتل­ ها در جهان، از فناوری هوش مصنوعی در سیستم مهمانداری بهره برده اند که پیش بینی می شود تا سال 2025 فناوری هوش مصنوعی با استقبال بیشتری در صنعت هتلداری مواجه گردد. فناوری هوش مصنوعی به مدیران هتل­ ها کمک نموده تا پایگاه داده­ ها را کارآمدتر نموده و با استفاده از سیستم پرداخت صورتحساب به روش بیومتریک، شاهد کاهش 13 درصدی هزینه­ ها باشند. فناوری هوش مصنوعی می­ تواند این امکان را فراهم سازد تا کلیه مراحل پذیرش و ورود به هتل به صورت خودکار صورت بگیرد. فناوری هوش مصنوعی می­ تواند با حذف کاغذ بازیها و پرداخت­ های حضوری و سنتی و ثبت فرآیند پذیرش در سیستم­ های رایانش ابری، امکان ورود سریعتر مهمانان به هتل را فراهم نماید.

در سیستم سنتی هتلداری، مهمانان پس از گذراندن فرآیند پذیرش و یا هنگام ورود و خروج از اتاق، ملزم به دریافت و ارائه کلید فیزیکی به مهماندار هستند. این در حالی است که در فناوری هوش مصنوعی، باز و بسته شده اتاق­ ها از طریق فناوری متصل به تلفن همراه تحت عنوان "ارتباطات میدانی نزدیک (NFC)" صورت می­ گیرد. در این حالت، پس از طی فرآیند ثبت پذیرش اتاق توسط مهماندار، برنامه دیجیتالی هتل در گوشی همراه مهمان بارگذاری و فعال می ­شود که بر این اساس مهمان می ­تواند برای بازکردن درب اتاق خود از آن استفاده کند. فناوری NFC امکان انتقال اطلاعات را حداکثر تا حجم 424 کیلوبایت بر ثانیه فراهم می­ کند و در صورت اتصال دستگاه تلفن همراه مسافران با واحد پذیرش، انتقال اطلاعات امکانپذیر می گردد. بر این اساس، کلید الکترونیکی می­ تواند با حذف مدت زمان مربوط به رد و بدل شدن کلید فیزیکی، در زمان و انرژی میهمانان و مهمانداران صرفه جویی کند. بنابراین بکارگیری فناوری هوش مصنوعی و کلید الکترونیکی مبتنی بر فناوری NFC در صنعت هتلداری می­ تواند ذهنیت مثبتی را برای مسافران، گردشگران و مصرف کنندگان صنعت هتلداری فراهم سازد.

همچنین استفاده از سیستم­ های صوتی هوشمند در اتاق­ های هتل که بر اساس پردازنده های صوتی هوشمند مانند دستیار گوگل (OK Google)، سیری اپل (Apple’s Siri) و اکوی آمازون (Amazon Echo) فعالیت می­ کنند نیز می­ تواند بر جذابیت هتل بیافزاید. بنابراین می­ توان مشاهده نمود که پیشرفت فناوری همواره موجب دگرگونی نیازهای مصرف ­کنندگان می­ شود. راه ­اندازی سیستم ­های پیام رسان، ایجاد یک سیستم نظارت از راه دور که کاملاً بر تمامی موارد اتاق ها نظارت می کند،  هوشمندسازی سیستم­ های نورپردازی و پخش موسیقی و مواردی از این دست، از جمله سیاست­ هایی است که می ­توانند تحولی شگرف را در صنعت هتلداری به ارمغان بیاورند.