گنبد پیر محله رودسر

گنبد پیر محله رودسر

استان گیلان، همواره از اولین انتخاب های گردشگران سراسر کشور به عنوان مقصد سفر بوده است. در تمامی نقاط این استان، جاذبه های گردشگری دیدنی و جذابی وجود دارد. از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این استان، آثار باستانی، مناظر طبیعی و اماکن تفریحی فراوانی قابل رویت است. به همین دلیل است که مسافران متعددی در طول سال و در ایام گوناگون به گیلان سفر می کنند تا از گذراندن اوقات فراغت خود در این استان لذت برده و خاطرات شیرینی را ثبت نمایند. جالب است بدانید که این استان دارای بناها و اماکنی است که در عین سادگی و تجمل، ارزش فرهنگی و تاریخی فراوانی داشته و جزء جاذبه های گردشگری منحصر به فرد به حساب می آیند. در این مقاله، یکی از این بناها را معرفی می نماییم.

در جنوب شرقی شهر رودسر و در فاصله حدود 80 کیلومتری از رشت، گنبدی بسیار قدیمی و تاریخی به نام گنبد پیرمحله وجود دارد که از عجایب هفتگانه استان گیلان به حساب می آید. این گنبد که به صورت هشت ضلعی ساخته شده است، هیچگونه عنصر تزئینی نداشته و دارای یک معماری کاملا ساده و سنتی است. در این مکان، یک ایوان کوچک به همراه دو اتاق وجود دارد و سطح گنبد نیز با گچ پر شده است. همچنین، طاق نماهایی در بیرون گنبد ساخته شده اند که در داخل چهارچوب های مستطیلی شکل جای گرفته اند. قطر دیوارهای این بنای تاریخی حدود 65 سانتی متر و قطر دیوار گنبد حدود 115 سانتی متر هستند. برخی از مورخان اعتقاد دارند قدمت این بنای تاریخی به اوایل حکومت صفویه مربوط می شود، در حالیکه برخی دیگر زمان ساخت این بنا را به دوره های سامانیان و کیانیان نسبت می دهند. از طرف دیگر، معماری این بنا به واسطه به کارگیری قوس های جناقی و پیش آمدگی قرنیزهای فوقانی، شبیه معماری دوره ایلخانی است. لازم به توضیح است که این گنبد، در سال 1356 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با این حال، این بنای تاریخی، چندان شناخته شده نیست و به نسبت برخی دیگر از بناهای تاریخی کشور، کمتر مورد بازدید قرار گرفته است.

بازدید از جای جای استان گیلان به دلیل وجود جاذبه های گردشگری متنوع و جذاب، خاطره ای ماندگار از سفر برایتان فراهم خواهد ساخت. بسیاری از گردشگران، به منظور رسیدن به چنین هدفی، به مرکز استان یعنی شهر رشت سفر می کنند تا بتوانند در طول دوران سفر خود به گیلان، به شهرهای اطراف و نقاط دیدنی موجود در این شهرها به راحتی دسترسی داشته باشند. برای مثال، اگر در رشت حضور داشته باشید و تصمیم به بازدید از گنبد پیرمحله بگیرید، کافی است حدود یک ساعت و نیم وقت بگذارید تا به رودسر برسید و این درحالی است که پس از بازگشت به رشت، فرصت بازدید از نقاط دیدنی دیگر موجود در گیلان را نیز خواهید داشت. همچنین اقامت در رشت به شما این امکان را می دهد که از جاذبه های گردشگری متعدد موجود در مرکز استان نیز بازدید نموده و لذت ببرید. مجموعه هتل صبوری رشت، با کادری مجرب و متعهد، آماده میزبانی از گردشگران عزیز می باشد. تمامی مسافران و گردشگران عزیزی که قصد رزرو هتل در رشت را دارند، می توانند از خدمات مجموعه سه ستاره و ممتاز هتل صبوری به عنوان یک هتل ارزان در رشت بهره مند گردند.