گردنه ی حیران

گردنه ی حیران

طبیعت دیدنی گردنه حیران یکی از جاذبه های دوست داشتنی ایران است. برای آشنایی بیشتر با گردنه حیران با ما همراه باشید.

این سفر در گذرگاه حیران شاید یک سفر کوتاه باشد, اما هرگز فراموش نخواهد شد. این منطقه یک فضای باز است که توسط مناظر خیره کننده جنگل های هیرکانی احاطه شده است.

گردنه ی حیران- هتل صبوری

چرا به گردنه حیران سفر می کنید؟

-گردنه حیران یکی از زیباترین مسیرهای ایران است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

-این منطقه در یک منطقه مرزی واقع شده است. از یک طرف زیبایی های ایران و از طرف دیگر جنگل های جمهوری آذربایجان را می بینید.

-دهکده گردشگری حیران در این گردنه کوهستانی قرار دارد که می‌توانید از امکانات تفریحی عالی مانند تله‌کابین لذت ببرید

گردنه حیران یک جاده کوهستانی دیدنی به طول 35 کیلومتر است که در میانه جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و یکی از زیباترین مسیرهای ایران به شمار می رود.

هتل صبوری- گردنه حیران

طبیعت غرق شده در مه

اولین چیزی که هنگام عبور از این جاده چشمان شما را مجذوب خود می کند پوشش جنگلی است که شما را احاطه کرده است. ذره ذره مراتع سرسبزی را نیز خواهید یافت که کلبه ها را در آغوش می گیرند. در این میان، چرای دام یا اسب‌هایی که در کنار آن هستند به مناظر اضافه می‌شوند تا تصویری ماندگار را در ذهن شما تسخیر کنند. البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود. این همه زیبایی در این گذرگاه در جاده مه آلود غرق می شوند تا برای شما بهشتی رویایی بسازند و شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که این مه در این ارتفاع از کجا آمده است؟ در واقع مه از دریای خزر به داخل می غلتد.

پارک ملی هیرکانی

یکی از ویژگی های این گذرگاه این است که در نقطه ای مرزی قرار دارد و جنگلی عظیم متعلق به پارک ملی هیرکان واقع در آذربایجان را خواهید دید. پارک ملی هیرکان با مساحت 40358 هکتار در 18 بهمن 1383 توسط رئیس جمهور آذربایجان افتتاح شد تا به عنوان منبع غنی گیاهی و جانوری مورد توجه قرار گیرد.

روستاهای دیدنی

در مسیر گردنه حیران روستاهای متعددی وجود دارد که عبارتند از:

1-روستای حیران:

این روستا در 30 کیلومتری آستارا قرار دارد و یکی از جاذبه های این منطقه است. مردم این روستا به کشاورزی مشغول هستند. در سال های اخیر با رونق گردشگری در این منطقه، روستاییان نیز به فروش سوغاتی، غذاهای محلی و ... پرداخته اند.

2-روستای مشند:

روستای مشند در استان گیلان و در 18 کیلومتری جاده آستارا - اردبیل قرار دارد. نام این روستا به معنای محل زنبورهای عسل است. حدود 117 خانوار در این روستا زندگی می کنند. کشاورزی و دامداری منبع اصلی امرار معاش بسیاری از مردم این روستا و همچنین به خدمات گردشگری می باشد.

3-روستای کاشفی:

روستای کشفی در مسیر کوهنوردی قرار دارد و علاقه مندان به طبیعت در ایام مختلف سال از این روستا دیدن می کنند.

هتل صبوری-گردنه حیران

جنگل فندقلو

جنگل فند اوغلو یکی از چشمگیرترین جنگل های ایران است که در 10 کیلومتری شهرستان نمین و 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. این جنگل پوشیده از درختان و پر از درختان میوه مانند فندق، سیب وحشی، تمشک، توت فرنگی و غیره است. اگر در اواسط بهار به این جنگل سفر کنید، دشت هایی مملو از گل های بابونه را خواهید دید که شبیه بهشت رویایی هستند.

دهکده گردشگری حیران

دهکده گردشگری حیران مجموعه ای از امکانات رفاهی و تفریحی است که لحظات شادی را برای شما رقم خواهد زد.

1-تله کابین

این تله کابین مسیری به طول 1752 متر دارد که از گردنه حیران شروع و از جنگل فندقلو ادامه می یابد. این تله کابین به شما این امکان را می دهد که تمام زیبایی های این منطقه را به خوبی تماشا کنید. تله کابین حیران به جز کابین های معمولی دارای سه کابین VIP با مبلمان چرمی، دستگاه پخش موسیقی، یخچال و شیشه های رنگی می باشد.

ساعات کاری: 8 صبح تا 10 شب

هزینه بلیط کابین معمولی: 250,000 ریال (کودکان زیر 10 سال: 150,000 ریال)

کابین VIP: 500,000 ریال

بهترین زمان برای رفتن به این مکان چه زمانی است؟

گردنه حیران در هر فصل زیبایی های خود را دارد. اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بهتر است در فصل بهار و تابستان به آنجا سفر کنید. حداقل دمای این منطقه در فصول بهار و تابستان حدود 11 درجه سانتیگراد است، البته حداکثر دمای آن 32 درجه سانتیگراد است.

هتل صبوری- گردنه حیران

راه های رسیدن به آنجا:

از دو شهر آستارا و اردبیل می توانید به آنجا سفر کنید. فاصله آستارا تا گردنه حیران حدود 30 کیلومتر و حدود 40 دقیقه و از اردبیل حدود 50 کیلومتر و حدود یک ساعت طول می کشد.

هتل آپارتمان صبوری آماده ی پذیرایی از مهمانانیست که قصد سفر به این منطقه ی خوش آب و هوا را دارند.