گردشگری سلامت، "صنعت نوین و رو به رشد"

گردشگری سلامت،

صنعت گردشگری سلامت از اواخر دهه 1990 به شکل گسترده ­ای در سراسر جهان توسعه یافته است. به طور کلی گردشگری سلامت به مسافرت در مرزهای بین ­المللی جهت برخورداری از طیف وسیع خدمات پزشکی اشاره دارد. در این تعریف می­ توان مشاهده کرد که افراد بصورت اختیاری و با میل شخصی خود به منظور برخورداری از خدمات درمانی به­ صرفه و مجهز، به سایر کشورها سفر می­ نمایند. به عبارت دیگر، درمان­ های ناگهانی و ناخواسته­ افراد خارجی در کشور که بر اساس رویدادهای غیرمترقبه رخ می ­دهد را نمی­ توان جزء قلمروی گردشگری سلامت درنظر گرفت. بر این اساس در سال­ های اخیر، کشور ایران همواره در تلاش بوده است تا با بهره ­گیری از قابلیت­ ها و توانمندی­ های نرم­ افزاری و سخت ­افزاری، در جذب بیماران خارجی و در نهایت، توسعه صنعت گردشگری سلامت موفق عمل نماید. بدین ­ترتیب تمامی استان­ های کشور در تلاش ­اند تا با بهره­ گیری از جاذبه­ های گردشگردی و امکانات تخصصی مربوط به درمان بیماران خارجی، ضمن جذب گردشگران به استان خود، شرایط درمانی را نیز برای آنان فراهم سازند. در این میان، استان گیلان به عنوان یکی از استان­ های شمالی کشور و به واسطه برخورداری از طیف گسترده­ ای از جاذبه­ ها و آثار طبیعی از قبیل: جنگل­ های انبوه و سرسبز، روستاها و دهکده ­های جنگلی و ساحلی، آبشارها و رودخانه ­های متعدد، سواحل زیبای دریای خزر، آثار تاریخی مانند عمارت­ ها، کاخ ­ها و امام­زاده ­ها، سالانه شاهد ورود حجم زیاد و قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی به این استان است. شهر رشت نیز به عنوان مرکز استان گیلان همواره در طی سال­های گذشته به دنبال جذب گسترده گردشگران خارجی بوده و در همین راستا به مقوله­ ی درمان بیماران خارجی توجه ویژه ­ای نموده و به همین دلیل، در جهت توسعه صنعت گردشگری سلامت، اقدامات مهمی را سرلوحه فعالیت ­های توریسم این شهر قرار داده است. اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری سلامت را می­ توان در بیمارستان­ های پورسینا و ولایت (در بخش دولتی) و بیمارستان­ های  قائم، آریا و پارس (در بخش خصوصی) شهر رشت ملاحظه نمود. در این بین بیمارستان بین­ المللی قائم شهر رشت، توانست با اخذ گواهی اعتباربخشی بین­ المللی(ACI)، خود را در بین پنج بیمارستانی قرار دهد که در کل کشور قادر به دریافت این گواهینامه شده ­اند و بدین­ ترتیب، منجر به ارتقای شرایط و ظرفیت جذب گردشگران سلامت در شهر رشت گردیده ­است. برخی از مهم­ ترین ویژگی­ های حوزه­ درمانی شهر رشت برای گردشگران سلامت عبارتند از:

  • کاهش هزینه ­ها: در بسیاری از کشورهای همسایه ایران و هم­چنین کشورهای هم­ مرز با استان گیلان، به علت کمبود برخی از تخصص­ های درمانی، هزینه درمان دارای نرخ بسیار بالایی است و بیماران برای انجام برخی از جراحی ­ها در کشور خود، متحمل هزینه­ های درمانی سنگینی می­ گردند. در این حالت مسافرت به شهر رشت و استفاده از امکانات درمانی این شهر (مانند حوزه­ ی جراحی­ها) می ­تواند به کاهش هزینه گردشگران سلامت منجر گردد. در این حالت، گردشگران سلامت می ­توانند در کنار هزینه ­های سفر و اقامت، از هزینه­ های مناسب درمان نیز برخوردار شوند.
  • برخورداری از خدمات درمانی مناسب به همراه فناوری بالا: حضور پزشکان و جراحان متخصص و فوق­ تخصص در شهر رشت و هم­چنین امکانات به­ روز در بیمارستان­ های این شهر می ­تواند شرایط درمانی مناسبی را برای گردشگران سلامت فراهم سازد.
  • انجام روند درمان در سریع ­ترین زمان ممکن: از آن­ جایی که چند بیمارستان دولتی و خصوصی در شهر رشت از قابلیت پذیرش بیماران خارجی و گردشگران سلامت برخوردارند لذا این ویژگی می ­تواند سرعت روند درمان را برای این دسته از بیماران افرایش دهد.

با توجه به ویژگی­ های مطرح شده، استفاده از خدمات درمانی استان گیلان می­ تواند برای گردشگران خارجی بسیار مفید واقع شده و در نهایت افزایش استقبال این گردشگران از خدمات درمانی می ­تواند به رشد صنعت گردشگری و توسعه این استان منجر گردد. از این ­رو، هتل صبوری رشت به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه صنعت توریسم در استان گیلان، همواره در تلاش است تا با ارائه خدمات با کیفیت بالا در حوزه­ ی هتلداری، شرایط مناسب پذیرایی را برای گردشگران سلامت فراهم ساخته و امکان دسترسی آسان و سریع به مراکز درمانی را برای این عزیزان بوجود آورد.