کلیسای مسروپ مقدس شهر رشت

کلیسای مسروپ مقدس شهر رشت

در تاریخ دهم تیرماه سال 1333 شمسی و اول ژوییه 1954 میلادی کلنگ ساخت کلیسایی در خیابان سعدی رشت در محوطه ای از دستان آهور دانایان که بخشی از املاک خواجه آوادیس بود, به زمین زده شد. این کلیسا به نام «مریم مقدس» (که بعدها به کلیسای مسروپ مقدس معروف شد) نام گذاری شد.

هتل صبوری- کلیسای مسروپ مقدس رشت

شورای خلیفه گری ارامنه ی تهران کشیشی را به رشت فرستاد تا طی مراسم مخصوص مذهبی که ویژه ی مسیحیان ارامنه است  «اوانس حاجیان» کلنگ احداث بنا را به زمین بزند. اما سال های زیادی زمان برد تا این کلیسا به مرحله ی بهره برداری برسد. و در نهایت در تاریخ 23 شهریور ماه سال 1345 شمسی و 14 اوت 1966 میلادی افتتاح شد.

هتل صبوری- کلیسای مسروپ مقدس رشت

امروزه کلیسای مسروپ یکی از جاذبه های گردشگری در شهر رشت محسوب می شود, اما سال ها پیش جمعیت مسیحی فراوانی که اکثرشان با زبان ارمنی سخن می گفتند زندگی می کردند و همین امر دلیلی شد برای ساخت کلیسای جدید, در سال0 198میلادی مسئولین مسیحی وقت در آن سالها به علت مهاجرت افراد زیادی از ارامنه که در مناطق هم مرز اروپایی استان گیلان زندگی می کردند به این استان و شهر رشت مهاجرت کردند دستور به احداث کلیسای مریم(مسروپ) مقدس دادند.

کلیسای مسروپ مقدس رشت- هتل صبوری

تا سال 1920 میلادی این کلیسا در جوار بازار ماهی فروشان یعنی مرکز شهر رشت قرار داشت, اما این بازار  بعد از آتش سوزی سهمناک و عظیمی که در همین سال در داخل کلیسا اتفاق افتاد و کل ساختمان کلیسا را با خاک یکسان کرد به طور کامل از بین رفت. مسیحیان مقیم شهر رشت در ابتدا می خواستند کلیسا را مرمت و بازسازی کنند اما به حدی میزان آسیب دیدگی این بنا شدید بود که امکان سرپا کردن آن از نو وجود نداشت, در همان سال ها دبستانی ویژه ی کودکان ارامنه ساخته شده بود که به مدرسه ی آهور داناییان مشهور بود و بعد از نشست ها و جلسه های مختلف میان مسیحیان و ارامنه ی شهر رشت تصمیم بر آن شد که کلیسای مسروپ مقدس بطور موقت به دبستان داناییان انتقال یابد و بعد از گذشت چندین سال سرانجام در سال 1926 میلادی در کنار این مدرسه کلیسای مریم مسروپ مقدق احداث شد و مسیحیان و ارمنی های ساکن رشت برای بجا آوردن مراسم و آیین خود به آن مراجعه کردند.

هتل صبوری-کلیسای مسروپ مقدس رشت

 کلیسای مسروپ از نظر معماری بنا مانند سایر کلیساهای خاورمیانه که به شکل کلیساهای کاتولیک سبک رومی ساخته شده اند بسیار جذاب و دیدنیست,  در لحظه ی ورود یه صحن کلیسا دیوارهای بلند و سالن هایی که هرکدام مربوط به فعالیت متفاوتی است رو به رو می شوید. سالن اعتراف, آمفی تئاتر و اتاق های گوناگون و نقاشی های مذهبی که مربوط به اساطیر ادیان مسیحیست و مینیاتورهایی از چهره ی عیسی مسیح و حضرت مریم مقدس و پاپ هایی که در آن زمان از شهرت قابل توجه ای برخوردار بودند و در قسمتی دیگر نگاره هایی از حضرت مسیح در کودکی و شفا یافتن بیماران لاعلاج توسط او و همینطور نقاشی هایی از جنگ های صلیبی که در گوشه وکنار کلیسا چشم ها را به خود خیره می کنند.

هتل صبوری- کلیسای مسروپ مقدس رشت

کلاس های درس نیز یکی دیگر از بخش های این کلیساست که در سال های قبل به دلیل جمعیت زیاد ارامنه ساکن شهر رشت در کلیسا برگذار می شد که امروزه به دلیل کم شدن مسیحیان در رشت این کلاس ها دیگر تشکیل نمی شوند, دیدن آشپزخانه و کتابخانه ی این کلیسا که قسمت های مهمی از این ساختمان هستند که دیدن آن حتما توصیه می شود.

یک نمایشگاه همیشگی هم در کلیسای مسروپ قرار دارد که زندگی ارامنه ساکن استان گیلان را به ما نشان می دهد و همینطور اشیا و هدایای قیمتی که مردم به کلیسا هدیه کرده اند در آن قرار دارد.

 نشانی دقیق کلیسای مسروپ مقدس در میدان شهرداری رشت و ابتدای خیابان سعدی واقع شده است و شما در تمام روزهای هفته به غیر از یکشنبه ها در ساعت های 8 صبح تا 5 بعد از ظهر می توانید برای بازدید به آن مراجعه کنید.

و با رزرو اتاق در هتل آپارتمان صبوری با خیال آسوده و در کمترین زمان از کلیسای مسروپ مقدس دیدن کنید.