پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری

پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری

 یکی از میادین اصلی کشور و استان گیلان، میدان شهرداری رشت است. شاید بتوان به جرأت اذعان داشت که این میدان به عنوان یکی از مهمترین تجربیاتی محسوب می­ گردد که همواره در ذهن و خاطره گردشگران و مسافران شهر رشت، نقش بسته است. این امر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اما مهمترین دلیل را می توان در قدمت تاریخی این بنا دانست که در این سال ­ها همواره به عنوان شهرداری فعالیت نمود و تغییر کاربردی نداد. مجموعه بناهای میدان شهرداری رشت که شامل ساختمان شهرداری و برج ساعت است طی سال های 1286 تا 1305 هجری شمسی، در دوره سلطنت پهلوی و توسط معماری به نام "سرداراف" طراحی و ساخته شد. سرداراف به منظور طراحی میدان شهرداری از ساختمان های سنت پترزبورگ روسیه الگو گرفته بود. برج ساعت که یکی از نمادهای اصلی شهر رشت است در گذشته با هدف دیده بانی، حفظ امنیت و جلوگیری از آتش سوزی در این شهر طراحی و ساخته شد و تحت کنترل روس ها قرار داشت. در کنار ساختمان شهرداری و برج ساعت، اداره پست و تلگراف شهر رشت (در ضلع شمالی میدان شهرداری) و کتابخانه ملی (در ضلع غربی میدان شهرداری) نیز با معماری مشابه ساختمان شهرداری طراحی شدند. در سال 1356 مجموعه شهرداری رشت  به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسمی رسید. در سال 1369 و پس از وقوع زلزله هولناک رودبار، برج ساعت شهرداری رشت دچار آسیب شد که پس از گذشت مدتی، مورد بازسازی قرار گرفت. در طول این سال ها، میدان شهرداری رشت بواسطه وجود بازارها و مراکز تجاری و فرهنگی مختلف، به یکی از مهمترین مقاصد پیاده روی مردم رشت و میهمانان و مسافران این شهر مبدل شده است. در طی سال های مختلف در اداره پست میدان شهرداری نمایشگاه­ های مختلفی همچون پول، سکه و پست برگزار شده است.

اما رفته رفته افزایش تراکم و ازدحام جمعیت و تردد اتوبوس ها و اتومبیل های متعدد از یکسو و فرسودگی بافت شهری و خیابان های میدان شهرداری رشت، مسئولین شهر را به این تفکر واداشت تا به دنبال بازسازی و ایجاد پیاده راه های فرهنگی، اجتماعی و تجاری باشند. بدین ترتیب پروژه احداث پیاده راه فرهنگی در خیابان علم ­الهدی شهرداری رشت در سال 1390 و با هدف توسعه فعالیت‌ های مختلف اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و تجاری- اقتصادی توسط سازمان شهرداری آغاز شد. سپس در سال 1394 خیابان های سعدی، شریعتی و امام خمینی به عنوان خیابان های مجاور علم ­الهدی، به پیاده راه‌های میدان شهرداری تبدیل شدند. امروزه پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت با طول حدود 8 کیلومتر به عنوان یکی پیاده راه های بزرگ جهان مطرح است. این پیاده راه که سنگفرش شده نیز است، با مجسمه ها و تندیس های زیبا، گلها و گیاهان تزئینی، نیمکت های چوبی و سنگی، آبنما، المان ها و نمادهای محلی و فرهنگی، اجرای موسیقی زنده و تئاترهای خیابانی و همچنین انواع فروشگاه ها، مراکز تجاری، رستوران ها و فست فودها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، حال و هوای فوق العاده و منحصر به فردی را برای شهروندان و گردشگران ایجاد می نماید.

در طی سال های گذشته تاکنون، تعداد قابل توجهی از مسافران و گردشگرانی که به رزرو هتل در رشت اقدام نموده ­اند و هتل صبوری این شهر را به عنوان اقامت موقت انتخاب کردند، همواره از بازدید و قدم زدن در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت استقبال نموده و مشتاقانه به دنبال تجربه گردشگری در آن مکان بودند. مجموعه هتل صبوری رشت مقدم تمامی میهمانان و گردشگران را به شهر رشت گرامی می دارد و امیدوار است در کنار رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی، لحظات شاد و لذتبخشی برای تمام عزیزان در پیاده راه های فرهنگی شهرداری رشت رقم بخورد.