لومه دشت, بهشتی در حال محو شدن( قسمت اول)

لومه دشت, بهشتی در حال محو شدن( قسمت اول)

جاده‌های جدید روستاهای دورافتاده ایران را برای مردم شهر در جستجوی پناهگاه‌های جدید در دسترس قرار می‌دهند و بیماری‌های شهرنشینی را به همراه می‌آورند که بهشتی را که به دنبال آن هستند تهدید می‌کند.

در لومه دشت، روستایی در مسیر جاده اسالم به خلخال در شمال استان گیلان، مردان گوسفندان را می‌تراشند و زنان پشم‌ها را تمیز می‌کنند. مه خنکی فضا را پر می کند و در هوای سرد بیشتر روستاییان و دام هایشان را برای گذراندن زمستان به پایین کوه های البرز می کشاند. در طول ییلاق چوپان‌ها در اینجا در کلبه‌های کوچکی زندگی می‌کنند که مانند قارچ‌ها در دامنه‌های غلتان قرار می گیرند، اما ویلاهای نوساز حکایت از رونق نزدیک به توسعه دارند. در بالای تپه، پایه های یک ترکیب بتنی به سفارش یک تاجر اصفهانی در زوایای قائم از زمین بیرون می آمد.

مرد جوانی به فیلمسازی که در دهه گذشته مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی را در اینجا ساخته است، می‌گوید: «خانم، فیلم‌هایتان را نشان دهید، نشان دهید روستای ما قبل از اینکه مردم تهران و اصفهان حکومت کنند، چگونه بوده است». آن فیلم‌ها گواه این هستند که این مکان قبلاً چه شکلی بود.»

لومه دشت-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

مایل‌ها دورتر از دریای خزر، لومه دشت را به دلیل جذابیت بکرش «بهشت روی زمین» می‌نامند. در صبح، گاوها در کنار جاده چرا می کنند و الاغ ها یک وسیله حمل و نقل مطلوب هستند. فیلمسازانی چون علی محمد قاسمی، مهرداد اسکویی و محمدعلی طالبی در دو دهه اخیر در این منطقه کار کرده‌اند و بسیاری از آثارشان برای اولین بار لباس سنتی زنان تالش و مناظر دیدنی را شنیدند. مسیر اسالم - خلخال اما از آنجایی که ارتباطات بهبود یافته با پایتخت بازدیدکنندگان را به این منطقه می کشاند، مردم محلی لومه دشت مجبور می شوند فضایی برای مدرنیته ایجاد کنند.

پایین سراشیبی از ویلای تاجر، زن جوانی در حال درست کردن سیر تره روی هیزم است: سیر تفت داده شده در کره و سبزی، که با برنج خورده می شود. او عروس چوپانی است که پس از اینکه یک مینی‌بوس تندرو، کل گله‌اش را کشت. خانواده مجبور شدند مراتع خود را بفروشند. زن می گوید: زندگی ما تغییر کرد. «پدرشوهر من و پدرش قبل از او از آن گله نگهداری کرده بودند. اکنون با مشاغل عجیب و غریب در شهر کنار می آییم.»

روستاهای ساحلی و کوهستانی شمال ایران از دیرباز مقصدی محبوب برای گذراندن تعطیلات برای شهرنشینانی بوده است که از ترافیک و آلودگی فرار می کنند. استان گیلان، نزدیک به تهران، به سرزمین خانه های تعطیلات تبدیل شده است. یکی از مغازه داران ساری پایتخت گیلان می گوید: ما تولیدکنندگان اولیه برنج کشور بودیم. «سپس تمام مزارع برنج را فروختیم، بالای آنها ویلا ساختیم. اکنون باید برنج خود را وارد کنیم.»

لومه دشت-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

استان کوهستانی گیلان به دلیل جاده های پرپیچ و خمش که آن را در برابر رونق گردشگری مصون نگه داشته است، از تهران دورتر است و دسترسی به آن دشوارتر است. اما بزرگراه جدیدی که تهران را به مرکز استان رشت متصل می کند، دسترسی را بهبود بخشیده است. مقرراتی مانند لوله کشی، گاز و برق - که قبلاً در روستاهای دورافتاده در دسترس نبود - ارزش املاک را بالا برده است. تب خرید و فروش همه جا را گرفته است.

این بهشت رویایی در مسیر جاده ی اسالم به خلخال واقع شده است و فاصله ی آن تا مرکز شهرستان تالش (هشپر) 5 کیلومتر است.

برای دیدن لومه دشت زیبا می توانید با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت از تجربه ی متفاوت و فراموش نشدنی را با خود به همراه ببرید.