لنگرود, نگینی در میان کوه و دریا( قسمت اول)

لنگرود, نگینی در میان  کوه و دریا( قسمت اول)

شهرستان لنگرود یکی از شهرهای بسیار زیبای استان گیلان است که از سمت غرب با شهر لاهیجان و ازسمت شرق با شهرستان رودسر هم جوار است. لنگرود یکی از شهرهای گیلک نشین است و به دلیل مجاورت و نزدیکی به دریاچه ی خزر از اهمیت بسیاری از نظر موقعیت استراتژیکی در تاریخ برخوردار بوده است. امروزه نیز لنگرود به ابریشم و برنج مشهور است. و همینطور به دلیل عبور رودخانه ای وسیع از میان شهر و ساختن پل هایی با قدمت چند صدساله, گردشگران معروفی مانند چارلز فرانسیس مکنزی, لنگرود را ونیز گیلان نامیدند.

نام گذاری شهر لنگرود

نام شهر لنگرود از دو کلمه ی لنگر و رود بوجود آمده. لنگر در لغت به معنی آرامش و سکون است, مانند کشتی که بعد از لنگر انداختن به سکون می رسد. به دلیل تکرار شدن حرف ر در واژه های لنگر و رود, یکی از ر ها حذف شده و این شهر به نام لنگرود شهرت یافته است و به معنی رود آرام است. در گذشته در ابتدای رود کشتی های باری لنگر می انداختند و بار میگرفتند.

تاریخ شهر لنگرود

شهر لنگرود در دوره ی سلطنت صفویان, به خصوص در دوران شاه عباس اول, حوادث بزرگی را در خود دید. گریختن احمد خان حاکم وقت لاهیجان به لنگرود و دستگیری اقوام او توسط کیا فریدون حکمران گیلان و تحویل دادن آنها به شاه عباس اول, از مهم ترین اتفاقات این شهر است. همچنین نادرشاه افشار نیز برای ساکت کردن تاتارهای بخش شرقی مازندران و افزایش داد و ستد از طریق دریا, این شهر را برای ساختن پایگاه آبی و کارخانه ی خط تولید کشتی برگزید و برای پیشرفت آن بسیار کوشید. در دوره های صفوی و قاجار صنعت ابریشم در لنگرود بسیار رونق داشت و دادو ستد این محصول بین ایران و روسیه از طریق گمرکی لنگرود یکی از بزرگترین دلایل گرمی مبادلات در این منطقه بوده است.

لنگرود-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

لنگرود در زمان حکومت سلسله ی صفوی, به ویژه در دوره ی سلطنت شاه عباس اول, اتفاقات بزرگی را شاهد بوده است. کتاب معروف عالم آرای عباسی در مورد نبرد احمد خان گیلانی حاکم وقت گیلان و فرهاد خان قره مانلو از سرداران سپاه شاه عباس اول در این شهر اشاره کرده است.

شهر بی نظیر لنگرود همواره توجه حاکمان و صاحب منصبان را به خود جلب کرده است. به دلیل همجواری با دریای خزر و عبور رودخانه ای که از سپیدرود انشعاب می گیرد و تجارت آبی را در زمان های دور ممکن می کرد مورد توجه بود. در زمان نادر شاه افشار نیز به همین دلیل مرکز نیروی دریایی در شمال ایران ملقب گردید و کارخانه ی کشتی سازی به ریاست جان التون انگلیسی در این شهر دایر کرد.

پل خشتی لنگرود

ساخت این پل به علت سبکی که در معماری آن بکار گرفته شده و همچنین به دلیل سفرهای تفریحی بسیار شاه عباس صفوی و سرکوب کردن مخالفانش در این منطقه, در زمان سلطنت شاه عباس اول ساخته شده است. پل خشتی لنگرود به خاطر عبور کشتی ها از زیر آن و احتمال بالا آمدن آب در زمان طغیان رودخانه ارتفاع بلندی دارد و همین موضوع باعث عدم خرابی و جلوگیری از نابود شدن آن شده است.

برای دیدن این منطقه زیبا می توانید با رزرو هتل در رشت و اقامتی به یاد ماندنی در هتل صبوری رشت سفری متفاوت و سرشار از جذابیت را تجربه کنید.