دیدنی های لاهیجان (قسمت چهارم)

دیدنی های لاهیجان (قسمت چهارم)

لاهیجان به «عروس شهرهای ایران» معروف است. یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین شهرهای گیلان هر ساله میزبان گردشگران زیادی است. از رشت مرکز استان گیلان حدود 45 کیلومتر فاصله دارد و در شرق این استان قرار دارد. لاهیجان به شهر چای نیز معروف است. چای در ایران برای اولین بار در لاهیجان کشت شد و سپس از آنجا به سایر نواحی سواحل جنوبی دریای خزر پخش شد.

لاهیجان-هتل صبوری

چای

در سال 1934 اولین کارخانه چای به سبک مدرن ساخته شد. اکنون بالغ بر 107 کارخانه چای و در مجموع 32000 هکتار مزرعه چای وجود دارد.

بیشتر مزارع مانند مزارع دارجلینگ در دامنه تپه های ایران قرار دارند. این مزارع به سبک ارتدکس چای سیاه تولید می کنند. رنگ چای ایرانی قرمز و طعم آن نسبتاً روشن است و حتی بدون افزودن شیر و شکر لذیذ است.

در سال 2009، کل تولید چای سیاه تقریباً 60000 تن بود.

چای در لاهیجان

از لحاظ تاریخی، لاهیجان اولین شهر ایران است که مزارع چای دارد. لاهیجان با آب و هوای معتدل، کیفیت خاک و آب شیرین چشمه، بیشترین سطح کشت چای را در ایران دارد.

اما امروزه صنعت چای کشور در مشکل عمیقی قرار دارد و باغ‌های سرسبزی که روزی میلیون‌ها کشاورز و کارگران آنها را تامین می‌کردند تنها برای چرای گوسفندان و سایر اهداف شخصی استفاده می‌شوند. با وجود داشتن یکی از مشتاق ترین جمعیت نوشیدن چای در جهان، اقتصاد چای ایران از هجوم واردات خارجی و قاچاقچیانی که به گفته بازرگانان محلی شکایت دارند، اغلب روابط خانوادگی نزدیکی با شخصیت های قدرتمند حکومت اسلامی دارند، در حال چرخش است. عواقب آن واضح است. در لاهیجان، پایتخت تاریخی صنعت چای ایران، زمینی که زمانی چشم‌انداز سرسبز بوته‌های چای بود، اکنون توسط خانه‌ها و آپارتمان‌هایی اشغال شده است که توسط صاحبان کارخانه‌های چای ساخته شده‌اند که در واکنش به رکود صنعت خود به تجارت ساختمان نقل مکان کرده‌اند. چندین کارخانه چای این شهر متروکه هستند. برخی دیگر در حالت توقف هستند یا با نصف ظرفیت کار می کنند. حدود 40 درصد از نیم میلیون کشاورز چای در استان چای‌خیز گیلان از کار افتاده‌اند، زیرا کارخانه‌ها دیگر محصولاتشان را نمی‌خرند. صدها هزار جمع کننده مجبور به بیکاری شده اند.

هتل صبوری-لاهیجان

کلوچه

 

کلوچه های لاهیجان (کلوچه) در سراسر جهان شناخته شده و به فروش می رسند. کولوچه یک کلوچه سنتی پر شده ایرانی است. دارای پوسته ای است که یک لایه نرم را پوشش می دهد. این فیلینگ در طعم های مختلف مانند کاکائو، گردو یا نارگیل وجود دارد. قرن هاست که با روش های سنتی این نوع کلوچه ها در گیلان تولید می شود. برندهای نوشین، گراند نادری، نادری، نادی و پیمان چهار تولید کننده معروف کلوچه در لاهیجان هستند.

افراد قابل توجه لاهیجان

محمدعلی مجتهدی گیلانی - موسس دانشگاه صنعتی شریف و مدیر دبیرستان البرز.

حزین لاهیجی - شاعر و محقق ایرانی

شیخ زاهد گیلانی - استاد بزرگ فرقه معروف زاهدیه صوفیه لاهیجان

حسن ضیاء ظریفی - روشنفکر ایرانی و از بنیانگذاران جنبش چریکی کمونیستی در ایران

بیژن نجدی - شاعر و نویسنده

رضا قطبی - رئیس سیما

ابوالحسن ضیاء ظریفی، کارشناس بهداشت عمومی

هتل صبوری-لاهیجان

هتل آپارتمان صبوری و کادر مجرب آن شما را به دیدن لاهیجان زیبا دعوت می کند.