صنایع دستی استان گیلان (قسمت اول)

صنایع دستی استان گیلان (قسمت اول)

منطقه گیلان مانند سایر استان‌های داخل ایران که به یک یا چند تخصص بزرگ در صنایع دستی معروف هستند مانند فرش، سرامیک، فلزکاری و غیره، سنت صنایع دستی بزرگی ندارد. ابریشم یا نخ ابریشم,پارچه (چادرشب مشهور قاسم آباد)، گلدوزی (قلابدوزی) رشت، حصیربافی (حصیربافی) شامل حصیر، سبد و کلاه. اشیاء چوبی (پایه میز، جا سیگاری و غیره)؛ و ظروف سفالی (از جمله گمج - کاسه های لعاب سبز که در آن بهترین دستورهای آشپزی تهیه می شود). این گستره محدود از صنایع دستی بومی ناشی از دو عامل است: با نگاهی وسیعتر، باید گفت که گیلان در گذشته منطقه ای بود که مواد خام (از جمله ابریشم) تولید می کرد، و مردم برای تهیه ابریشم به آنجا می آمدند،و برای سال های طولانی بافت روستایی خود را حفظ کرده بود ، به همین علت محصولات صنعتی در این الستان بسیار کم تر یافت می شود.

صنایع دستی گیلان-هتل صبوری رشت- رزرو هتل در رشت

در حالی که اراک، اصفهان، کاشان، کرمان، تبریز و یزد به خاطر فرش‌ها و پارچه‌های ابریشمی‌شان شهرت دارند، گیلان غنی از منابع به‌خاطر خلاقیت‌های بسیار ساده‌ترش معروف است: بافت‌ها، مانند پارچه کمری بلند (راه راه) گره زده به دور کمر در حمام عمومی، ارسی های بدون رنگ (که زمانی به گرجستان صادر می شد)، و کاجینی (منسوجات نخ ابریشم که اغلب با پنبه مخلوط می شد و برای لباس های معمولی، مانند چادرشب آشنا استفاده می شود؛ بافت پارچه ابریشم و نخ ابریشم (شعربافی) در سراسر گیلان در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم یافت شد امروزه این کار در شرق گیلان و به ویژه در قاسم آباد متمرکز شده است. این پارچه‌ها بر روی دستگاه‌های بافندگی با آج‌ها و دو ردیف پیشانی بافته می‌شوند ؛ در مورد عملکرد این بافندگی، طول‌های بافته شده (تحتانی) را به هم می‌دوزند تا چادرشب پارچه‌ای با نقش‌های هندسی که زنان هنگام کار به دور کمر یا برای حمل کودک از روی شانه‌های خود می‌بندند، درست ‌شود.

صنایع دستی استان گیلان-رزرو هتل در رشت- هتل صبوری رشت

یکی دیگر از صنایع دستی  گیلان گلدوزی (قلابدوزی) است که در رشت از شهرت خاصی برخوردار است. در سال 1371 تعداد 15 کارگاه در رشت و 38 کارگاه گلدوزی حرفه ای در سال 1383 وجود داشت. این صنایع دستی هدف تلاش‌های حفاظتی توسط سرویس میراث منطقه‌ای بوده است، جایی که یک استاد جوان، یک استادکار زن (قبلاً این شغل توسط هر دو جنس انجام می‌شد؛ امروز تقریباً به طور کامل زن است)، این سنت را حفظ می‌کند. در این نوع گلدوزی دوزنده مواد را در یک گیره چوبی (جرید) که روی ران او قرار دارد نگه میدارد و با پای دیگرش فشار وارد میکند، تا هر گل به زیبایی خلق شود. طرح هایی که روی کاغذ ردیابی کشیده شده اند، قبل از شروع کار گلدوزی روی مواد کپی می شوند. آنها اساساً نقوش هندسی و گیاهی هستند (مانند ، غنچه گل، سار برگ و ریز برگ، برگ های پهن و باریک).

صنایع دستی استان گیلان- رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

برای دیدن این صنایع دستی بی نظیر همه روزه تعداد زیادی گردشگر وارد استان کیلان و شهر رشت می شوند. شما نیز برای دیدن این آثار می توانید با رزرو هتل در رشت زیبا و اقامت در هتل صبوری رشت اقامتی دلنشین را تجربه کنید و در فاصله ای کوتاه به مکان هایی که این دستاوردهای شگفت انگیز را در خود جای داده اند دست پیدا کنید.