روستای پلکانی ماسوله (قسمت چهارم)

روستای پلکانی ماسوله (قسمت چهارم)

فرهنگ روستای ماسوله

نکته قابل توجه ای که در فرهنگ مردم ماسوله وجود دارد، مهمان نوازی آنهاست. آنچه از آخرین آیین های ماسوله باقی مانده است مراسم سنتی محرم است که جاذبه فرهنگی- گردشگری ماسوله است. و سالانه جمعیت زیادی را به خود جذب می کند و نکته جالب این است که برخلاف خیلی مکان ها, مداحان و روضه خوان ها هیچ هزینه ای دریافت نمی کنند.با توجه به محدودیتی که در ساخت و ساز در این منطقه وجود دارد (فقط خرابی بازسازی شده اند) ساکنان و افراد ثابتی که در آنجا زندگی می کنند کمتر از 1000 نفر است اما ده ها نفر از ساکنان ماسوله همچنان در شهرهای بزرگ ایران و خارج از ایران زندگی می کنند. رستوران ماسوله در شیکاگو در ایالات متحده آمریکا که غذاهای ایرانی و گیلانی دارد با مدیریت عالی جناب آقای نصیری ماسوله می باشد.

هتل صبوری- روستای ماسوله

وجه تسمیه نام ماسوله

عده ای می گویند نام ماسوله که با تلفظ اصلی ماسوله در زبان تالشی از قرن نهم تا هشتم و بعدها آن را به شکل کنونی به کار بردند از نام کوهی در نزدیکی روستای ماسوله به نام «مهسالار» آمده است. آنها معتقدند که این منطقه در ابتدا «ماسالار» نامیده می شد و به دلیل کثرت کاربری به ماسوله تبدیل شده است.

در روایتی دیگر، کلمه ماسوله از ترکیب دو کلمه تشکیل شده است,"ماس-اوله" که قسمت اول به معنای کوه است و مانع و قسمت دوم نیز مراد از بالاست که در این ترکیب به معنای مانند است, بنابراین «ماسوله» می تواند به معنای «کوه بلند» یا «مانند کوه» باشد.همچنین در زبان سانسکریت و پهلوی نیز به معنای «ماه کوچک» یا «سرزمین ماه کوچک» است. در تعبیری دیگر ماسوله کلمه عربی و مرکب از واژه های «ما»، «سو»، «له» است, به معنی «جایی که فقر و زشتی جایی ندارد» اما بسیاری از محققین چنین روایاتی را به درستی نمی دانند. به دلیل تشابه نام ماسوله و ماسال (شهری نزدیک ماسوله) آنچه صحیح تر به نظر می رسد. و روستایی با نام خانی ماسوله در شهرستان ماسال است و همچنین از آنجایی که این نام در ابتدا مربوط به دوران ماسال بوده است. ماسوله قدیم (زبان تالش خان ماسوله) هسته اصلی ماسوله هاست که به 8 کیلومتری پایین تر از ماسوله قدیم منتقل شده اند. با توجه به آب و هوا، شیب زمین، دفاع در برابر باندهای غارتگر و نیز زنجیره مهارت و همچنین شواهدی مانند گویش پیشکسوتان ماسوله ای که حتی به فارسی قبل از ورود اعراب نیز برمی گشت. ماسوله شهری است با قسمت های بسیار ناگفته و ناشناخته.

هتل صبوری- روستای ماسوله

ثبت ماسوله در فهرست میراث جهانی

رکورد جهانی ماسوله از سال 90 در دستور کار قرار گرفت، اما نبود مدیریت یکپارچه شهری و وجود 11 اداره برق، ساختمان آب و فاضلاب، مخابرات، هواشناسی، تعاونی صنایع دستی، مرکز بهداشت، واحد تجاری، دو واحد مسکونی جدید  به عنوان مانعی بزرگ در فضای سبز ماسوله بر فراز دهکده جهانی قرار گرفت.

برای رفع این مشکل در مرحله اول پیشنهاد شد که دو ساختمان اداری برق و مخابرات به مدت 3 تا 5 سال به بافت ماسوله منتقل شود. که با تخریب این دو ساختمان قسمت آزاد فضای سبز ماسوله و روند ثبت ادامه خواهد داشت.

هتل صبوری- ماسوله

هتل آپارتمان صبوری افتخار این را دارد که اقامتی امن ,دلنشین و فراموش نشدنی را برای مهمانان خود فراهم کند.