روستای پلکانی ماسوله (قسمت سوم)

روستای پلکانی ماسوله (قسمت سوم)

پیدایش ماسوله

ماسوله قدیم که در «هشت کیلومتری جاده غرب خلخال» قرار دارد، محل سکونت اولیه و اولیه مردم ماسوله بوده که اکنون یک روز بنای سنگی از آن زمان باقی مانده است. در اولین کاوش های باستان شناسی شهرستان فومن که در شهریور 1374 توسط موسسه باستان شناسی میراث فرهنگی گیلان انجام شد، مشخص شد که این روستای قدیمی از قرن پنجم تا هشتم هجری یکی از مهمترین مراکز در زمینه فلزکاری بوده است. همچنین سفال‌های لعاب‌دار با رنگ‌های متنوع که ویژگی‌های زمان سلجوقیان را دارد در این منطقه کشف شد، این ناحیه به دلیل اهمیت و اعتبار تاریخی آن در شهریور 1385 در فهرست ملی به ثبت رسید.

هتل صبوری- شهر ماسوله

در مورد کوچ اهالی روستای ماسوله به محل کنونی روایات مختلفی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها این است که : یکی از نوادگان امام اول شیعیان با یکی از فرزندان امام هفتم شیعیان  یعنی موسی کاظم است که مقبره ایشان در آستانه اشرفیه استان گیلان واقع شده است, در نبردی در حوالی طارم از توابع شهرستان زنجان مجروح شد و راه روستای ماسوله را در پیش گرفت و در محل فعلی ماسوله جان باخت و در آنجا مدفون شد. پس از آن به تدریج مردم ماسوله خانه های خود را در اطراف آرامگاه وی بنا کردند و بدین ترتیب ماسوله فعلی شکل گرفت. درروایتی دیگر علت مهاجرت مردم ماسوله به محل کنونی را زلزله بزرگ سال 890هجری قمری عنوان شده و همچنین روایتی دیگر شیوع طاعون در سال 943 هجری قمری در ایران را علت جابه‌جایی ذکر کرده است.

هتل صبوری- روستای پلکانی ماسوله

اما نسل‌های بعد در مکان جدید که مرکز تجارت و شاهراه بین آذربایجان و گیلان و زنجان و بازارها بود، ماندگار نشدند. کاروانسراها و صنایع فلزی و غیرفلزی که رونق بسیاری داشت نیز دچار افت چشمگیری شد. ماسوله در یک زمان مرکز ثقل گیلان، زنجان و آذربایجان بوده است و با ایجاد راههای اصلی بین گیلان و آذربایجان و گیلان و زنجان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

اشغال جمعیتی کشور در جنگ جهانی دوم در سال 1320 و هرج و مرج ناشی از آن، بر مهاجرت مردم بومی ماسوله تأثیر گذاشت. شهرداری ماسوله در سال 1311 هجری شمسی تأسیس شد اما در سال 1318 تعطیل شد و در سال 1341 مجدداً شروع به کار کرد. ماسوله ای ها در تاریخ نهضت جنگل در برابر تهاجم روسیه و بریتانیا نقش بسزایی دارند. افراد ماسوله با رشادت و دادن شهدای بسیار از جنگل دفاع کردند و آن را حفظ کردند شهید باباغلامعلی یکی از آنهاست.

هتل صبوری- ماسوله

ریشه های مردم ماسوله

نمی توان گفت که ماسوله ها اصالتاً تالشی هستند. آنها از گذشته به دلیل شباهت زبانشان به زبان مادها-پارتی  وهمچنین شباهت هایی که به زبان های اوستایی و کردی داشتند می توانستند به راحتی با اقوام مختلف ایرانی صحبت می کنند و ارتباط کلامی داشته باشند. زبان تالشی یکی از زبان‌های شمال غربی ایران به شمار می‌رود و شباهت‌های زیادی با زبان آذری قدیم دارد.

اگرچه تالشی و گیلکی (زبان اصلی مرکز و شرق گیلان) با یکدیگر تفاوت دارند، اما از گذشته ماسوله ای ها به دلیل ارتباط با فومن و همچنین به دلیل ارتباط زیاد با آذربایجان، از طریق بازرگانی با زبان ترکی با هم به راحتی صحبت می کردند. شاید بتوان ماسوله‌ ای ها را مردمی غیرکشاورزی و اغلب صاحب صنعت و تجارت تعریف کرد، ماسوله متشکل از اقوام مختلف است که زبان تالشی را می‌دانستند و چندین نسل با هم در محل فعلی ماسوله زندگی می‌کردند و همچنین به دلیل تکلم به نوعی زبان تالشی , مردم شهرها و روستاهای مجاور این روستا را ماسوله ماسوله می نامند.

هتل صبوری- روستای ماسوله

با رزرو اتاق در هتل آپارتمان صبوری می توانید اقامت دلنشین و سرشار از آرامشی را تجربه کنید و از نزدیکی به اماکن دیدنی استان گیلان نهایت لذت را ببرید.