روستای پلکانی ماسوله (قسمت اول)

روستای پلکانی ماسوله (قسمت اول)

ماسوله که در شمال شرقی ایران واقع شده و یکی از خیره کننده ترین مناظر این کشور را در خود جای داده است، روستای پلکانی هزار ساله و از مهم ترین مقاصد گردشگری محسوب ایران محسوب میشود.

این مطلب حاوی تمام اطلاعاتیست که شما برای بازدید از ماسوله به آن نیاز خواهید داشت.

روستاهای پلکانی در اطراف ایران بسیار رایج هستند به ویژه در غرب ایران یعنی کردستان و همچنین در اطراف استان خراسان رضوی و مشهد روستاهای پلکانی اساساً روی تپه ای ساخته شده اند و آنقدر شیب دارند که سقف یک خانه مسیر خانه بعدی است .در حالی که اکثر روستاهای پلکانی ایران توانسته اند ماهیت روستایی و سنتی خود را حفظ کنند، ماسوله به دلیل قرار گرفتن در شمال ایران و نزدیک تر بودن به پایتخت تبدیل به یک مقصد گردشگری محبوبی شده است که همه روزه گردشگران بسیاری  خصوصا از تهران بزرگ را به خود جذب می کند. روستای ماسوله از همه ی نظرها به عنوان پربازدیدترین روستای پلکانی ایران، شناخته می شود.

هتل صبوری-روستای پلکانی ماسوله

ماسوله تابستان‌های خنک و زمستان‌های برفی دارد. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردار جنگل فومن قرار دارد ,این شهر تا شهر رشت 60 کیلومتر، از شهر فومن 36 کیلومتر و از شهر ماکلوان 20 کیلومتر فاصله دارد, راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی جولان و آذربایجان بوده است , به منظور حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، با دخالت سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی ماسوله در دهه های اخیر از گیلان حفاظت شده است. این شهر در سال 1354 هجری خورشیدی به شماره 1090 به ثبت رسیده و در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی قرار گرفته است. ماسوله در جریان ساخت راه ارتباطی جدید بین روستای گیلان و آذربایجان و همچنین قحطی در سال 1320 بیشترین جمعیت خود را از دست داد. پس از ثبت ماسوله به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی، مجوز ساخت و توسعه این روستا ممنوع شد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست و طبق تحقیقاتی اعلام کردند هزاران نفر از ساکنان این روستا در هفتاد سال گذشته در نقاط مختلف ایران به ویژه تهران زندگی می کردند. ماسوله برای داشتن حفاظت بیشتر در صف ثبت به عنوان میراث جهانی منتظر است. زبان اصلی مردم ماسوله همان زبان مردم غرب گیلان و جنوب آذربایجان است. زبان آنها تالشی است که به زبان اوستا و تاتی بسیار نزدیک است. دین آنها اسلام و شیعه هستند.

هتل صبوری- ماسوله

ماسوله با وسعت یکصد هکتار منطقه تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی یکی از بهترین نقاط اقلیمی ایران است که سالانه ده ها هزار گردشگر به آن سفر می کنند. روستای تاریخی و گردشگری ماسوله به دلیل معماری منحصر به فرد در جهان شهرت دارد. ماسوله با کوه‌های مرتفع، جنگل و ییلاق گرین‌فیلد یکی از مکان‌های گردشگری نواحی شمالی ایران با جلوه‌های بصری طبیعی فراوان به‌ویژه در اواخر بهار و تابستان است و قله‌های شاه معلم در ماسوله با ارتفاع 3050 متر مرتفع‌ترین نقطه ایران است.

هتل صبوری- روستای تاریخی ماسوله

تاریخچه روستای پلکانی ماسوله

حدود قرن هشتم پس از میلاد (قرن چهاردهم) اهالی ماسوله که امروزه در 6 کیلومتری شمال غرب روستا قرار دارد با مردمی از نقاط مختلف سرزمین پهناور ایران به نقطه‌ای نقل مکان کردند که امروزه به ماسوله معروف است. این روستا در پی احداث راه ارتباطی جدید بین روستای گیلان و آذربایجان و همچنین قحطی سال 1320بیشترین جمعیت خود را از دست داد. شاهراه ارتباطی کاروانسراهای شمال و آذربایجان رونق خود را از دست داد و بازار تجارت چرم و صنایع فلزی سقوط کرد. اکثر ثروتمندان روستا به پایتخت و سایر شهرهای بزرگ و خارج از کشور مهاجرت کردند. پس از ثبت این روستا به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی، اداره میراث معماری و سازمان حفاظت محیط زیست اجازه ساخت و توسعه شهر را ندادند. نسل‌های بعدی در ایران به‌ویژه شمال و تهران ساکن شدند.

با رزرو اتاق و اقامت در هتل آپارتمتن صبوری راه رسیدن به این روستای زیبا را برای خود و همراهانتان راحت تر کنید.

هتل صبوری- روستای تاریخی ماسوله