رشت, شهر اولین ها (قسمت سوم)

رشت, شهر اولین ها (قسمت سوم)

شهر بی نظیر رشت علاوه بر اهمیت تجاری که از قرون گذشته داشته است, از نظر فرهنگ, بهداشت جمعی, امکانات شهری و رفاهی... همواره جزو شهرهایی سرآمد و پیشرو بوده است:

اولین ها در ایران

اولین شعبه بانک سپه و اولین بانک ایران در سال 1925 در رشت تأسیس شد

اولین مدرسه دخترانه ایران در رشت تأسیس شد

اولین داروخانه روزانه و شبانه در ایران در رشت تأسیس شد

اولین آسایشگاه سالمندان و معلولین ایران در رشت تأسیس شد

اولین کتابخانه ملی ایران در سال 1320 در رشت تأسیس شد

اولین اتوبوس ایران وارد رشت شد

اولین شهری که سیستم فاضلاب در آن ایجاد شد

اولین شهری که دولت های روسیه، انگلیس، فرانسه و عثمانی در آن کنسولگری های خود را افتتاح کردند و نمایندگان سیاسی داشتند.

اولین کارخانه ابریشم در ایران

اولین بیمارستان ملی ایران به نام بیمارستان پورسینا

اولین تئاتر کلاسیک ایران

آب و هوا

رشت دارای آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب است .آب و هوای رشت یکی از مرطوب ترین آب و هوای ایران است که تابستان های گرم و زمستان های خنک و گاهی همراه با برف دارد. همچنین علیرغم موقعیت دریایی آن، اقلیمی است با زمستان‌های خنک‌تر و تغییرات دمای فصلی بالاتر نسبت به بیشتر مناطق ایران. میانگین رطوبت هوا 81.2 درصد است که در تضاد شدید با شهرهای بسیاری از مناطق دیگر ایران است. ساعات آفتابی به طور متوسط تقریباً 1520 در سال، نسبت به اکثر نقاط ایران و همچنین در مقایسه با اکثر نقاط این عرض جغرافیایی کمتر است. رشت به شهر باران نیز معروف است.

رشت-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

جمعیت شناسی

مردم رشت به عنوان زبان مادری خود به زبان گیلکی و به عنوان زبان رسمی به زبان فارسی صحبت می کنند. گیلکی توسط بیش از 3 میلیون نفر صحبت می شود. اکثریت قریب به اتفاق گیلکی زبانان در استان گیلان ایران زندگی می کنند.زبان گیلکی از شاخه شمال غربی زبانهای ایرانی است. زبان‌های ایرانی از خانواده زبان‌های هند و اروپایی و در شاخه هند و ایرانی هستند. گیلکی نزدیک به مازندرانی است و به دو گویش اصلی تقسیم می‌شود: بی‌پس و بی‌پیش. گویش بیه پس عمدتاً در غرب سپیدرود از جمله رشت و فومن صحبت می‌شود، در حالی که گویش بیه پیش مربوط به شرق گیلان از جمله لاهیجان و لنگرود است.

 در برخی از مناطق روستایی نزدیک رشت، معلمان مدارس دروس خود را به جای فارسی به زبان گیلکی می گذرانند.

 

فرهنگ

مردم رشت خرج زیادی برای هنر، غذا و پوشاک می کنند. آنها اوقات فراغت خود را با رفتن به سینماها، نمایشگاه های هنری، کنسرت های موسیقی و نمایشگاه های بین المللی کتاب که بیشتر اوقات در سال در شهر برگزار می شود، سپری می کنند. همچنین شهرداری مسابقات ورزشی، فرهنگی یا مرتبط با فناوری اطلاعات را برای مشارکت دادن جوانان در فعالیت های سالم و سازنده آغاز می کند. محبوب ترین مسابقه، مسابقه سالانه وبلاگ نویسی است که هر ساله به وبلاگ نویسان جوان برتر جوایز اهدا می کند.

رشت نقش مهمی در تاریخ ایران داشته است. دروازه ایران به روسیه و اروپا بود. بنابراین تحت تأثیر معماری غربی قرار گرفت. اولین کتابخانه عمومی ایران در اینجا ساخته شد و اولین شهر ایران بود که دختران در آن اجازه تحصیل داشتند.

شهرهای ایران اصفهان و رشت در تاریخ 11 دسامبر 2015 در شبکه شهرهای خلاق یونسکو پذیرفته شدند. اصفهان به دلیل صنایع دستی خلاقانه و هنرهای عامیانه خود به ثبت رسیده است. و رشت به دلیل طعم بی نظیرش. رشتی دوزی از صنایع دستی و هنری مخصوص شهرستان و استان گیلان است.

در سال 1394، روز 13 دی ماه، روزی که بیش از 4.5 قرن پیش رشت به عنوان مرکز سیاسی گیلان انتخاب شد، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز رشت درج شد.

اگر شما هم برای دیدن این همه شکوه به شگفت آمده اید و تصمیم به سفر به این نقطه ی جذاب و مهم از ایران را گرفته اید, می توانید با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ی به یاد ماندنی را برای خود بسازید.