رشت, شهر اولین ها (قسمت اول)

رشت, شهر اولین ها (قسمت اول)

شهر رشت, مرکز استان گیلان است. ، که با نام شهر باران (شهر باران ) نیز شناخته می شود، طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۹۵۶۹۷۱ نفر جمعیت داشته است و پرجمعیت ترین شهر ایران است.

رشت بزرگترین شهر در ساحل دریای خزر ایران است. این شهر با استفاده از بندر انزلی مرکز تجاری بزرگی بین قفقاز، روسیه و ایران است. رشت همچنین یک مرکز مهم گردشگری است که تفرجگاه ماسوله در کوه‌های مجاور و سواحل خزر از جاذبه‌های اصلی آن است.

رشت از نظر تاریخی مرکز بزرگ حمل‌ونقل و تجارت بوده که ایران را به روسیه و سایر نقاط اروپا متصل می‌کرد و به همین دلیل به دروازه اروپا معروف بود. این شهر دارای تاریخی است که به قرن سیزدهم می رسد، اما تاریخ مدرن آن به دوران صفویه باز می گردد که طی آن رشت مرکز بزرگ تجارت ابریشم با کارگاه های نساجی متعدد بود.

مهمترین  رویدادهای تاریخی شهر رشت

  • 682: رشت اولین بار در اسناد تاریخی ذکر شده است.
  • 1669: استنکا رازین، جنگ سالار قزاق، شهر را غارت کرد.
  • 1714: رشت در اثر زلزله ویران شد.
  • 1722–1732: اشغال توسط روسها به دلیل جنگ روسیه و ایران.
  • 1901: طاعون همه گیر بزرگ شهر را ویران کرد.
  • ۱۹۱۷–۱۹۲۰: نبرد نیروهای مسلح روسیه و انگلیس در بندر انزلی و رشت. انگلیسی ها عقب نشینی کردند و روس ها منطقه را اشغال کردند.
  • 1920–1921: جمهوری شوروی سوسیالیستی گیلان که عمر کوتاهی داشت به پایتختی رشت تأسیس شد.
  • 1937: شورشی که به دلیل تمایل به دریافت "مالیات جاده" از روس ها برانگیخته شد، سرکوب شد.
  • 1353: اولین دانشگاه در رشت تأسیس شد.

رشت برای اولین بار در سال 682 میلادی در اسناد تاریخی ذکر شده است، اما مطمئنا قدمت آن بیشتر از این بوده و در نقشه پوتینگر اواخر دوران باستان آمده است. دوران ساسانیان، ارتش پتر کبیر و فرمانروایان بعدی روسیه و استعمار بریتانیا را دیده است. مردم رشت نیز در انقلاب مشروطه ایران نقش اساسی داشتند.

رشت-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

نام رشت به طور قابل قبولی از فعل رشتن، بافندگی آمده است. رشت، همراه با مناطق اطراف تبریز و تهران، یکی از اولین کارخانه‌های صنعتی در ربع پایانی قرن نوزدهم را دارد که در زمینه‌هایی مانند ماهیگیری، تولید خاویار، ساخت خط لوله نفت دریای خزر و نساجی برجسته است. در طول قرن بیستم، تا اواسط دهه 70، گیلان و منطقه رشت رتبه سوم شهر صنعتی ایران را از نظر تعداد کارگر و بهره‌وری سرانه در اختیار داشت. بعد از دهه 1970 جایگاه فرهنگی و صنعتی خود را تا حد زیادی از دست داد.

مردم رشت در تحریک و رادیکالیزه کردن انقلاب مشروطیت ایران (1905-1907) نقش برجسته ای ایفا کردند. رشت زادگاه میرزا کوچک خان یکی از چهره های شاخص انقلاب مشروطه است. جنبش خود او در گیلان، که به نام جنگلی ها خوانده می شد، یک برنامه مدرن و سوسیال دمکراتیک برای اصلاح آیین ها و سنت های مسلمانان بود. میرزا در سال 1920 پس از شکست نیروهای مشروطه و در ائتلاف با کمونیست های ایرانی، جمهوری شوروی سوسیالیستی پارسی را تأسیس کرد. این جمهوری از حمایت ارتش سرخ تازه تأسیس روسیه برخوردار بود. دولت شوروی، پس از چرخش استراتژی نظامی و سیاسی پیشنهادی تروتسکی، از حمایت خود دست کشید و خود جمهوری نیز از درگیری‌های درونی بین حزب تازه تأسیس کمونیست ایران (1919) و جنگلی‌ها و دیگر جناح‌ها در عذاب بود. جمهوری در نهایت توسط ارتش ایران به فرماندهی رضا شاه شکست خورد.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت امکان تجربه ای متفاوت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.