دیدنی های لاهیجان (قسمت اول)

دیدنی های لاهیجان (قسمت اول)

شهر لاهیجان دیدنی های زیادی را در دل خود جا داده است, قبلا در مورد استخر زیبای آن برایتان گفته ایم و امروز می خواهیم زیبایی های دیگر آن را نشانتان دهیم.

لاهیجان (به گیلکی Lāyjon) شهری است در نزدیکی دریای خزر و مرکز شهرستان لاهیجان در استان گیلان . این شهر در سرشماری سال ۱۳۹۵, ۱۶۷,۵۴۴ نفر جمعیت در ۵۸۳۷۸ خانوار دارد.

معماری لاهیجان ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است. این شهر که ساختار شهری ایرانی-اروپایی دارد، در دامنه شمالی رشته کوه البرز قرار دارد. فرهنگ و شرایط اقلیمی مطلوب آن، لاهیجان را به قطب گردشگری شمال ایران تبدیل کرده است. این شهر اساساً بر روی رسوبات باقی مانده از رودخانه های بزرگ گیلان از جمله سپید رود (سفیدرود) بنا شده است. این شهر از لحاظ تاریخی مرکز عمده تجارت و پایتخت شرق گیلان در زمان حاکمان خاص بوده است. لاهیجان همچنین در ادوار مختلف تاریخ ایران قطب گردشگری جهان اسلام بوده است.

ریشه ی کلمه ی لاهیجان

واژه «لاهیجان» از جایگاه اقتصادی این شهر در دوران تاریخی خود نشأت گرفته است. «لاهیجان» از دو کلمه تشکیل شده است: له به معنای ابریشم و «جان یا گان» به معنای, محلی که در آن کاری انجام می شود. از این رو با ترکیب این دو قسمت ,کلمه «لاهیجان یا لاهیگان» به معنای «محل به دست آوردن الیاف ابریشم» ساخته شد.

پروفسور بهرام فرح وشی، کارشناس ایرانی در زبان های باستانی, می گوید: که در زبان فارسی میانه; لح اشاره به ابریشم است و در برهان قاطع; لاه یعنی ابریشم قرمز. بنابراین لاهیگان (لاهیجان امروزی) منطقه ای است که در آن ابریشم به دست می آید.

تاریخچه شهر لاهیجان

منطقه گیلان در قدیم به دو منطقه «کاسپین» و «گلها» تقسیم می شد. قبل از تقسیمات استانی ایران به حالت فعلی، گیلان توسط رودخانه سفید رود به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شد. سمت شرقی رودخانه بیه‌پیش و سمت غربی آن بیه‌پس نامیده می‌شود. در برهه ای از زمان لاهیجان پایتخت بیه پیش شد. این منطقه یکی از مراکز بزرگ تولید ابریشم ایران و همچنین اولین منطقه برای کاشت چای در کشور بوده که توسط شاهزاده محمد میرزا راه اندازی شده است.

هتل صبوری- لاهیجان

شاهزاده محمد میرزا معروف به «کاشف السلطنه» که اولین شهردار تهران بود. به‌عنوان سفیر ایران در هند تحت سلطه بریتانیا، می‌دانست که انگلیسی‌ها به او اجازه نمی‌دهند از اسرار تولید چای مطلع شود، زیرا در آن زمان چای بزرگترین تجارت آنها در هند بود. بنابراین شاهزاده با تسلط کامل به زبان فرانسه وانمود کرد که یک کارگر فرانسوی است و شروع به کار در مزارع و کارخانه های چای کرد تا نحوه تولید چای را بیاموزد. در نهایت برنامه او این بود که چند نمونه از این چای را برای کشت به ایران بازگرداند. او تنها به دلیل مصونیت دیپلماتیک خود در این تلاش موفق بود که انگلیسی ها را از جستجوی نمونه مخفیانه او باز داشت. مزار او در لاهیجان اکنون بخشی از «موزه چای ایران» است.

هتل صبوری-لاهیجان

بنیان لاهیجان را به «لاهیج ابن صام» نسبت می دهند. اولجایتو فرمانروای مغول در سال 705 هجری قمری لاهیجان را فتح کرد. سپس امیر تیمور به این منطقه حمله کرد. سرانجام شاه عباس اول «خان احمد» را شکست داد و پس از آن والیان صفوی بر این شهر حکومت کردند. برخی از وقایع تاریخ این شهر عبارتند از: شیوع طاعون در سال 703، آتش سوزی سال 850 و اشغال لاهیجان توسط ارتش روسیه در ژوئن 1725. لاهیجان یکی از پایگاه های اصلی نهضت جنگل بود.

هتل صبوری- لاهیجان

با اقامتی دلنشین و آرام در هتل آپارتمان صبوری می توانید به راحتی از لاهیجان شگفت انگیز دیدن کنید.