تالاب کیاکلایه (خانه ی نیلوفرهای آبی)

تالاب کیاکلایه (خانه ی نیلوفرهای آبی)

از جمله مناطق دیدنی و گردشگری استان گیلان گه در شهرستان زیبای لنگرود قرار دارد تلاب کیاکلایه است که موتن نیلوفرهای آبی نیز محسوب می شود. این منطقه از نظر توریستی مکان بسیار مهمی است و در تمام فصول بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب میکند. اهمیت این تالاب از نظر اقتصادی بر ای ساکنین حاشیه آن بسیار حیاتی و مهم است.

کیاکلایه تنها یکی از جاذبه های بیشمار گردشگری لنگرود است که به طور طبیعی در این منطقه شکل گرفته است و چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می کند. تالاب کیاکلایه در جاده ترانزیتی رشت و در نزدیک شهرستان لنگرود واقع شده است و به علت تنوع بالای زیستی, طبیعت گران بسیاری را به سمت خود کشانده است. طبیعت سرسبز و کوه های بلند و دیدنی جذابیت این محیط را صدچندان کرده است.

تالاب کیاکلایه-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

موقعیت مکانی و جغرافیای تالاب کیاکلایه

این تالاب در سه کیلومتری لیلاکوه و محورترانزیتی رشت به رامسر و نزدیکی شهرستان لنگرود و از سه جهت دیگر به کوهپایه ها و شالیزارها وصل می شود. تالاب کیاکلایه در موقعیت جغرافیایی 37 درجه و 10 دقیقه و 37 ثانیه شمالی و 50 درجه و 9 دقیقه و 35 ثانیه طول شرقی در قسمت جنوبی شهرستان لنگرود قرار دارد. زبان اهالی این ناحیه لحجه ی رایج لنگرودی (بیه پس) است.

پوشش گیاهی تالاب

گونه های جانوری در کیاکلایه تنوع بسیار زیادی دارد و پوشش گیاهی این تالاب نی های بیرون زده از تالاب و درختان توسکا است. وجود گل های نیلوفر آبی در تالاب کیاکلایه باعث زیبایی منحصر به فرد آن شده است. آب زراعی حاشیه نشینان این منطقه از طریق تالاب کیاکلایه تامین می شود, اما امروزه به دلیل ازدیاد آلودگی و کم شدن میزان آب این کاربری در حال از دست رفتن است.

به علت اینکه تالاب کیاکلایه آب مورد استفاده ی کشاورزی این منطقه را تامین می کند, بومیان این ناحیه آن را استخر کیاکلایه نیز می نامند. اگر می خواهید در محیطی دنج و آرام, روحتان به پرواز درآید, به نفعتان است که شهر لنگرود را جزو مقاصد اصلی سفر به استان گیلان قرار دهید, چرا که جاذبه های دیدنی این شهرستان شما را شگفت زده خواهد کرد.

تالاب کیاکلایه-رزرو هتل دررشت-هتل صبوری رشت

در گذشته, در فصل زمستان تالاب کیاکلایه پرندگان مهاجر بسیاری را به سمت خود هدایت می کرد. تصویر ساخته شده از قایق های که روی تالاب در حال رفت و آمد هستند منظره ای پیش روی بینندگان می سازد که تنها در آثار سینمایی می توان دید. اما همانطور که گفته شد این تالاب به دلیل انجام پروژه های غیر ضروری و اشتباه هر روز در حال کوچک شدن است.

تالاب کیاکلایه در فصل زمستان تعطیل می شود و بازدیدکنندگان می توانند در 9 ماه ابتدایی سال از این تالاب زیبا یا به قول محلیان این منطقه استخر کیاکلایه دیدن کنند. البته بهترین زمان برای دیدن این مکان بهار و پاییز است چرا که در بهار درختان و پوشش گیاهی سرسبز و شاداب است و پاییز با رنگ های قرمز و نارنجی حال و هوایی رویایی و وهم آلود را تداعی خواهد کرد.

تالاب کیاکلایه-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

شما با رزرو هتل در رشت می توانید در فاصله ی کوتاهی به این تالاب شگفت انگیز دست پیدا کنید. هتل صبوری رشت با افتخار میزبان مهمانانیست که قصد دیدار از تالاب زیبای کیاکلایه را دارند.