تالاب انزلی (قسمت اول)

تالاب انزلی (قسمت اول)

تالاب انزلی، یکی از مهم ترین تالاب های ایران

ایران طبیعتی چهارفصل دارد و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی اش، هر گوشه آن را می توان با زیبایی های طبیعت سخاوتمندش دید.

استان گیلان در شمال ایران و در حاشیه جنوبی دریای خزر یکی از مهم ترین نقاط کشور از نظر شگفتی های طبیعی و جذب گردشگران است به طوری که سالانه گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را دعوت می کند.

هتل صبوری- تالاب انزلی

بی شک یکی از مهمترین و قابل توجه ترین جاذبه های طبیعی و مناطق گردشگری استان گیلان تالاب انزلی است.

تالاب انزلی در استان گیلان و جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع شده است. ویژگی های جغرافیایی آن 28 تا 37 درجه شمالی عرض جغرافیایی شمال شرقی و 25 تا 49 درجه طول شرقی است. شهرستان انزلی از جنوب به شهرستان سمیه سرا، از شرق به پیربازار و از غرب به آبکنار و کپورچال محدود می شود.

هتل صبوری- تالاب انزلی

بر اساس قرارداد رامسر (قرارداد رامسر در مورد تالاب های مهم بین المللی به ویژه به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی یک معاهده بین المللی برای حفاظت و استفاده پایدار از تالاب ها است.)، تالاب ها به این صورت تعریف می شود: تالاب ها باتلاقی، حوضه ای، زمین های ذغال سنگ نارس (قهوه ای تا سیاه متراکم) هستند. توده‌های خزه و زیستگاه‌های آبی با آب طبیعی، مصنوعی، دائمی یا موقت با آب ساکن، جاری، شیرین، شور یا شور حاوی آن دسته از آب‌های دریایی که عمق جزر و مدی آن‌ها کمتر از 6 متر نباشد.

به عبارت دیگر، «تالاب ها یا مرداب ها زیستگاه هایی هستند که از ترکیب اکوسیستم های خشکی و دریایی ایجاد می شوند.از نظر زمین شناسی، تالاب ها خلیج های کوچکی هستند که توسط یک تیغه شنی از دریا جدا شده اند. "البته، برخی از آنها نقاط توخالی هستند که توسط حرکات پوسته زمین ایجاد شده اند."

هتل صبوری-تالاب انزلی

تالاب انزلی با مساحتی بالغ بر 20000 هکتار جزء اولین تالاب های ثبت شده بین المللی در ایران است و نام آن در سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی قراردادرامسر به ثبت رسید.

جالب است بدانید این تالاب درست مانند تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوژن ژاپن است. این تالاب که یکی از مهم ترین تالاب های کشور و مرکز محبوب گردشگری است، زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه ها جانوری به حساب می آید.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از رطوبت و آب بالایی برخوردار است و در بین سایر تالاب های ایران بی نظیر است.

هتل صبوری-تالاب انزلی

این تالاب یکی از تالاب های آب شیرین است که در مسیر رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند قرار دارد و نقش تصفیه خانه آب های جاری این رودخانه ها را ایفا می کند.

11 رودخانه اصلی و 30 رودخانه فرعی آب تالاب را تامین می کنند و سپس مزارع را با جریان های سطحی به تالاب انزلی آبیاری می کنند. مهمترین آنها عبارتند از: رودخانه پیربازار، رمضان بکند، قنادی، نوخاله، سیاهدرویشان، نرگستان، اسپند.

در نهایت این آب توسط یک کانال کشتیرانی که توسط دو موج شکن واقع در تاسیسات بندر انزلی پشتیبانی می شود به دریای خزر منتقل می شود.

هتل آپارتمان صبوری 3 ستاره ی صبوری سفر خوشی را برای شما در تالاب انزلی آرزو می کند.