بوستان مفاخر(سومین پارک بزرگ شهر رشت)

بوستان مفاخر(سومین پارک بزرگ شهر رشت)

بوستان مفاخر رشت که در گذشته به آن باغ چمارسرا و در دوره ای باغ سالار نیز گفته می شد از نظر مساحت سومین بوستان بزرگ شهر رشت محسوب می شود. این بوستان از دو بخش تشکیل شده است, که بخش اول آن را که به نام سالار مشکات می شناسیم مکانیست که تنها یخچال طبیعی باقی مانده شهر در آن قرار دارد و در گذشته در روزهای بسیار گرم از آن استفاده های فراوانی میشد. بخش دوم این پارک که درست در مقابل بخش اول قرار گرفته به بوستان سالار مشهور است.

هتل صبوری-یخچال طبیعی رشت- چمارسرا

بوستان مفاخر به دو قسمت محوطه ی اصلی پیاده راه و باغ بذر تقسیم شده است. پوشش گیاهی پارک مفاخر کلانشهر رشت بسیار متنوع است و میتوان از درختان تنومند و چندین ساله ی آن مثل اوجا-افرا-توسکا-آزاد-بلوط در کنار آن گل ها و گیاهان تزئینی مانند شمعدانی-شاه پسند-کادینا و کاملیا که جذابیت و زیبایی این پارک را صد چندان کرده اند نام برد.

این پارک همچنین ازوسایل و امکانات رفاهی بسیار مناسبی نیز برخوردار است که مبلمان پارکی-سرویس های بهداشتی- میزهای پینگ پنگ- وسایل بازی کودکان- سیستم آبیاری پر فشار- کتابخانه و نمازخانه, نمونه هایی از آن است.

دلیل نام گذاری این بوستان زیبا آشنا شدن ساکنین و مسافران با مفاخر و چهره های برتر استان گیلان و شهر رشت بوده است. زمانی که وارد بوستان مفاخر می شوید و به ابتدای پیاده راه پارک که می رسید, سردیس های این مشاهیر در مقابل چشمانتان ظاهر می شوند و در ادامه خیابان های داخل پارک نیز هرکدام به نام یک چهره ی مطرح رشت نام گذاری شده است. همچنین تندیس های چوبی هنرمندانه ای در اولین قدم های پارک قرار دارند که توسط هنرمندان چیره دسته این شهر ساخته شده.

بوستان مفاخر رشت از معدود پارک هاییست که معمولا سکوت در آن حکم فرماست و خبری از سر و صداهای بلند و مزاحم نیست و مسافران می توانند ساعت ها در آرامش و سکوت آن بنشینند و به صدای پرنده هایی که در میان درختان لانه گزیده اند گوش کنند.

 

بوستان مفاخر-هتل صبوری

مفاخر نیزمانند دیگر اماکن طبیعی شمال گیلان در تمام فصول زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد, درختان پیر این پارک با تغییر فصل چشم اندازهای متفاوت و زیبایی را به بینندگان نشان می دهند, به خصوص در فصل پاییز که برگ ها ی زرد و نارنجی آنها با ریختن روی نیمکت ها و زمین تصویری رویایی را رغم می زنند.

از مسیرهای متفاوتی می توان به بوستان مفاخر رشت رسید:

اولین آنها: رشت - میدان شهداری گمنام (یخسازی)-بلوار طالقانی- (بیستون)- بعد پمپ بنزین چمارسرا-خیابان گیلستان (فرهنگ)

آدرس دوم: رشت، میدان انتظام (رازی)- بلوار شهید بهشتی- خیابان هنر- خیابان گیلستان (فرهنگ)

آدرس سوم: رشت- میدان شهدای گمنام (یخسازی)- بلوار شهید بهشتی- اولین بریدگی را دور بزنید، بلوار شهید بهشتی- خیابان هنر- خیابان گیلستان (فرهنگ)

اگر شهر زیبای رشت را برای سفر انتخاب کرده اید و قصد بازدید از این پارک و دیگر دیدنی های این شهر را دارید, می توانید با رزرو اتاق در هتل آپارتمان صبوری در کمترین زمان از این اماکن دیدنی دیدن فرمایید و همینطور اقامت دلنشین و آرامی را در این هتل تجربه کنید.