بازاربزرگ رشت (قسمت دوم)

بازاربزرگ  رشت (قسمت دوم)

گفتیم که بازار رشت از 14 کارونسرا تشکیل شده که راسته های مختلف  بازار را بهم متصل و مرتبط می کنند و اگر بخواهیم تعدادی از آنها را نام ببریم می توانیم به طاقی‌های بزرگ و کوچک، سعادت و کاروانسراهای محتشم، چینی چیان، ملک و ... اشاره کنیم که در دوره ی قاجاریه و اوایل دوره ی پهلوی مهمترین محل بازرگانی در شمال کشور شناخته میشد .در ادامه به معرفی برخی از این کاروانسرا ها می پردازیم.

<<بازار رشت-هتل صبوری

14 کاروانسرای بازار رشت  که در بافت 24 هزار هکتاری آن واقع شده اند و توسط راسته های مختلف به هم متصل می شوند در دوره ی سلطنت قاجار و ابتدای دوره ی حکومت پهلوی احداث شده است.

در سال 1321 هجری قمری در ظلع غربی سرای قیصریه فخر, کاروانسرای طاقی بزرگ ساخته شده است. که از ضلع جنوبی به راسته ی میدان کوچک, از ظلع شرقی به راسته ی پلاستیک فروش ها و ظلع جنوبی طاقی کوچک و راسته ی دوم زرگرها متصل می شود.

کاروانسرای طاقی کوچک از طریق راهرو جنوبی و راهرو شرقی به کاروانسرای طاقی بزرگ و راسته ی گونی فروشان و همچنین کاروانسرای ملک متصل می شود. این کاروانسرا از مسیر راهروی شمالی بازار رشت نیز به مسجد حاج مجتهد در خیابان شریعتی این شهر را پیدا می کند.

بازار رشت-هتل صبوری

کاروانسرای سعادت که زمان ساخت آن به دوره ی سلطنت قاجار می رسد و در آن زمان از بزرگ ترین و مهم ترین مراکز داد و ستد و تجارت محسوب می شد, در محدوده ی میدان بزرگ بازار قرار دارد و نقش مهی را در بافت مرکزی بازار ایفا می کند.

کاروانسرای محتشم از دیگر کاروانسراهای قدیمی شهر رشت است و عمر آن به 1300 سال می رسد. در ظلع شمال غربی این کاروان سرا,کاروانسرای دیگری واقع شده است که به کاروانسرای گلشن معروف است و در ظلع غربی آن بازارچه ی عطاری ها و گیاهان دارویی قرار دارد. 

بازار رشت- هتل صبوری

کاروانسرای ملک هم مانند بیشتر کاروانسراهای بازار رشت از بافت بازار درون شهری تشکیل شده و در دوران حکومت سلسله ی قاجار راه اندازی شده است و معمولا از آن برای صادرات برنج به روسیه و ابریشم به یزد و کاشان استفاده می شد.

کاروانسرای چینی چیان در سال 1308 توسط برادران چینی چیان در بازار رشت ساخته شد. این بنا از سمت غرب و بعد از راسته ی حلبی سازان با کاروانسرای سعادت مرتبط است و در قسمت شمال غرب بازار نزدیک به چهارسوق قرار دارد و از شرق نیز با سرای حاجی حسن خان همجوار است.

بازار رشت از گذشته تا به امروز حوادث و اتفاقات بسیاری را به خود دیده و در دل خود رازهای فراوانی را نهان کرده است.این بازار بارها توسط بلایای طبیعی و سهل انگاری بشر به آتش کشیده شده و بسیاری از دکان ها و مساجد و کلیسایش با خاک یکسان شده است و باز از نو ساخته شده. در زمانحکومت قاجار توسط سربازان آقا محمد خان قاجار به کلیبه غارت رفته و در زمان زندیه نیز توسط لشکریان کریم خان زند به آتش کشیده شده است. اما در هیچ زمانی نبض این بازار از حرکت نایستاده .در گذشته در این بازار و کاروانسراهایش طاقه های ابریشم,برنج و چای را بار شترها می کردند و آن ها را به سمت بندر پیربازار روانه می کردند تا با آن سوی دریای خزر صادرات کنند.

بازار رشت-هتل صبوری

می توانید با رزرو اتاق در هتل آپارتمان صبوری اقامت دلنشین و فراموش نشدنی را تجربه کنید و با طی کردن مسافتی کوتاه ,به دیدن این بازار شگفت انگیز و خاطره ساز که مملو از عطرها و رنگ های بی نظیر است بروید.