آشنایی با منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی (بخش اول: تاریخچه و مزایا)

آشنایی با منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی (بخش اول: تاریخچه و مزایا)

همواره در عصر جدید این اعتقاد وجود دارد که رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد بسترهای زیرساختی مناسب، توسعه تکنولوژی های روز دنیا در کشور و همچنین گسترش اشتغال نیازمند جذب سرمایه از داخل و خارج کشور است. یکی از مهمترین راهکارهایی که می تواند به جذب سرمایه کمک کند، ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی است. امروزه ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری، مورد استقبال گسترده کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گرفته است. ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا بواسطه توسعه صادرات و بهره گیری از امکانات داخلی و بومی، بر محدودیتهای خود غلبه نموده و شاهد بروز برتری و رشد اقتصادی در سطح ملی باشند. منطقه آزاد تجاری محدوده ای از کشور است که محدودیت های مختلف گمرکی، مالیاتی، تملّکی و سرمایه گذاری در آن اعمال نمی شود. بر این اساس کاهش بکارگیری قوانین ارزی، عوارض گمرکی و مالیات، زمینه انجام آسان فعالیت های صادراتی و وارداتی را فراهم می سازد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پایان جنگ تحمیلی عراق و همچنین با آغاز دهه 70، بحث ایجاد مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در کشور ما، شکلی جدی به خود گرفت تا اینکه در سال 1375 به دنبال سفر ریاست جمهوری وقت به شهرستان بندرانزلی و همچنین درخواست همگانی و مصوبه هیأت دولت، منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی به صورت در دو بخش جداگانه تعیین گردید. منطقه ویژه اقتصادی انزلی در سال 1382 به منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی تغییر نام داد و در نهایت در سال 1383 اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی به تصویب هیأت وزیران رسید. در حال حاضر مساحت محدوده منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی 8609 هکتار است. فعالیت منطقه آزاد انزلی در طی سالیان اخیر مزایایی نیز داشته که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ورود و خروج کاملا آزادانه سرمایه؛
  • امکان مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا سقف 100 درصد در پروژه های صنعتی و تجاری منطقه آزاد انزلی؛
  • تضمین کامل سرمایه های خارجی و سود ناشی از آن سرمایه گذاریها؛
  • معافیت در پرداخت مالیات به مدت 15 تا 20 سال؛
  • در نظر گرفتن معافیت های گمرکی و سود بازرگانی به طور کامل برای واردکنندگان مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی به منظور استفاده تولیدکنندگان منطقه آزاد انزلی؛
  • اعمال معافیت گمرکی برای ورود کالاهایی که در منطقه آزاد تولید شده اند به داخل کشور؛
  • ارائه خدمات بدون محدودیت در زمینه ترانزیت و صدور مجدد کالا؛
  • امکان ورود و خروج اتباع خارجی از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق، بدون نیاز به صدور روادید قبلی؛
  • امکان فروش و یا اجاره زمین به سرمایه گذاران داخلی و همچنین امکان اجاره زمین به سرمایه گذاران خارجی؛
  • وجود مقررات ویژه و منحصربه فرد اشتغال در محدوده منطقه آزاد انزلی.

لازم به ذکر است، به غیر از مزایای قانونی یاد شده، منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی دارای قابلیت ها و محاسن بسیاری در حوزه های جغرافیایی و گردشگری، اقتصادی، عمرانی، زیرساختی و فناوری دیگری نیز است که در بخش های بعدی بیان خواهند شد. بر این اساس سرمایه گذاران، گردشگران و کلیه عزیزانی که قصد بازدید از منطقه آزاد انزلی را دارند و در عین حال خواهان سکونت در مرکز استان به طور موقت و رزرو هتل در رشت طی مدت سفر خود هستند، و اگر قصد دارند ضمن برخورداری از خدمات باکیفیت بالا و بسیار مناسب، به دنبال اقامت و رزرو هتل ارزان در رشت باشند، می توانند از خدمات مجموعه هتل صبوری رشت استفاده نمایند. مجموعه هتل صبوری امیدوار است میزبان شایسته ای برای تمامی سرمایه گذاران، مسافران و گردشگران عزیز باشد.