آشنایی با منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی (بخش دوم: ویژگی های اقتصادی و جغرافیایی)

آشنایی با منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی (بخش دوم: ویژگی های اقتصادی و جغرافیایی)

در بخش قبلی، به معرفی منطقه آزاد انزلی و تاریخچه و تعدادی از مزایای آن که منجر به اهمیت بالای این منطقه آزاد در کشور شده است، پرداختیم. مجموعه هتل صبوری رشت قصد دارد در این مقاله به صورت جزئی تر مزایای این منطقه تجاری-صنعتی را از منظر ویژگی­ های جغرافیایی، اقتصادی و عمرانی بیان نماید.

منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی بصورت ویژه ای با کشورهای حاشیه دریای خزر در ارتباط است بطوری که این ارتباط امکان دسترسی، همسایگی و نزدیکی با بنادر آستاراخان و لاگان روسیه، اکتائو قزاقستان، باکوی آذربایجان و کراسنودسک در ترکمنستان را برای این منطقه تجاری و صنعتی فراهم ساخته است. منطقه آزاد انزلی در مقایسه با سایر مناطق آزاد کشور، نزدیکترین فاصله را با پایتخت ایران دارد. از سوی دیگر، علاوه بر مزایای جغرافیایی، منطقه آزاد انزلی به لحاظ امتیازات اقتصادی، خالی از مزیت نیست. ایجاد بندرگاه جدید کاسپین همراه با 22 پست اسکله که دارای ظرفیت 11 میلیون تن می­ باشند، می­ تواند  علاوه بر رفع نیازهای لجستیکی (مانند حمل و نقل کالا و انبارداری) به توسعه فعالیت های بازرگانی این منطقه نیز کمک نماید. منطقه آزاد تجاری –اقتصادی انزلی در طی این سال ها همواره تلاش نموده تا به پیشرفته ترین و مدرن ترین زیرساخت های لازم جهت توسعه شهرک های صنعتی استان گیلان مجهز گردد. بر این اساس ضمن برخورداری از امکانات اولیه همچون آب، برق، گاز، تلفن و زمین، بسترهای مناسبی از قبیل ارائه تسهیلات، محوطه سازی، اینترنت پرسرعت، ایجاد مجتمع های نمایشگاهی و تجاری با ظرفیت بیش از 2000 غرفه، وجود شرایط مناسب پذیرش ضمانت نامه های بانکی و بلندمدت، صدور راحت و سریع مجوز فعالیت های اقتصادی، وجود گمرک انزلی، صدور کارت بازرگانی کشوری، اعمال تخفیفات ویژه انبارداری، تقبل حجم وسیعی از هزینه های تبلیغاتی، وجود طرح ساحلی با امکانات رفاهی مناسب، تبادلات تجاری فراوان با بنادر شمالی و جنوبی اروپا از طریق رود ولگا و ولگادن، را در اختیار سرمایه­ گذاران و گردشگران داخلی و خارجی قرار دهد.

اساسا، منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی به این منظور آغاز به فعالیت کرد تا بتواند بواسطه برخورداری از طرحی جامع و راهبردی، تمامی امور عمرانی، آبادانی و زیرساختی را به شکلی کاملا علمی و تخصصی به مرحله اجرایی برساند. بر این اساس پروژه های چهار خطه کردن محور حسن رود- زیباکنار و اتصال آن به آزاد راه قزوین-رشت-انزلی به عنوان ورودی منطقه، احداث بزرگ­ترین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور بر روی این محور، احداث پست برق و تصفیه خانه فاضلاب و فضای سبز در منطقه  و راه اندازی بستر فیبر نوری و برقراری اینترنت پرسرعت در سراسر منطقه از جمله مواردی است که بصورت کاملا علمی و تخصصی تحت بررسی اجرایی قرار دارد. اما موضوع به همین جا ختم نمی­ شود و منطقه آزاد انزلی در تلاش است تا با ایجاد و راه اندازی واحدهای بین الملل دانشگاه گیلان و سایر موسسات علمی پژوهشی در این منطقه، شرایط مناسب آموزش در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک و اینترنت و امثال آن را ایجاد کند. بدین ترتیب منطقه آزاد انزلی در نلاش است تا محیطی کامل و بی نقص در عرصه اقتصادی و اجتماعی برای میهمانان، گردشگران و سرمایه گذاران خود ترتیب دهد.

بر اساس تجربه به دست آمده از سوی میهمانان و مسافران مجموعه هتل صبوری، تعداد قابل توجهی از میهمانان که فرآیند رزرو هتل در رشت را طی نموده و بر اساس آن بصورت کوتاه مدت و یا موقت در این شهر اقامت می ­نمایند، نسبت به آگاهی از میزان مزایای جغرافیایی، اقتصادی و مالی منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی کنجکاو تر بوده و در این خصوص تحقیق و پرس و جو می کنند و به دنبال اطلاعات دقیق در این خصوص هستند.