آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش چهارم)

آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش چهارم)

در مقالات قبلی در چند بخش، با تعدادی از غذاهای سنتی و محلی استان گیلان آشنا شدیم. حتما تا به اینجا به این موضوع پی برده اید که غذاهای سنتی گیلانی، خودشان نقش جاذبه گردشگری را ایفا می کنند. البته هنوز معرفی این غذاها به پایان نرسیده است. در این مقاله نیز قصد داریم تعدادی از غذاهای خوشمزه محلی گیلانی را به حضورتان معرفی نماییم.

شش انداز

گردو، پای ثابت بسیاری از غذاهای سنتی گیلانی است. خورشت شش انداز نیز غذای دیگری است که در آن از گردو استفاده شده و همین طور فاقد گوشت قرمز و مرغ است. برای تهیه این غذای خوشمزه، کافیست گردوی ساییده شده را همراه با بادمجان، رب انار، پیاز سرخ کرده، روغن، ادویه و سایر چاشنی های دلخواه مخلوط کرده و با برنج میل نمایید. قطعا از خوردن این غذای لذیذ و سبک لذت خواهید برد.

چخرتمه

این غذای خوشمزه، همانند نامش، خاص است. برای تهیه این غذا از مرغ بدون استخوان استفاده می شود. مرغ پخته را همراه با روغن و پیاز سرخ کرده ترکیب می کنیم و در آخر بر روی آن چند عدد تخم مرغ یا تخم اردک می ریزیم. از آن جایی که شکل و ظاهر چخرتمه یا چغرتمه بسیار شبیه کوکو است، به آن کوکو مرغ گیلانی هم می گویند. این غذا معمولا با برنج مصرف می شود.

متنجان

یکی دیگر از غذاهای مجلسی و اصیل گیلانی، متنجان است که نوعی فسنجان به حساب می آید. برای تهیه این غذا از مرغ محلی، اردک و یا مرغابی استفاده می شود. در این خورشت، آلو قیسی و کشمش هم وجود دارد که طعم متفاوتی به آن می دهد.

کوکوی اشپل

یکی از غذاهای منحصر به فرد گیلانی، بدون شک کوکوی اشپل است که از اشپل یا همان تخم ماهی درست می شود. برای تهیه این غذای فوق العاده، اشپل ماهی را با پیاز و سیر رنده شده، فلفل، نمک، زردچوبه، زعفران، جگر و تخم مرغ کاملا هم می زنیم و در روغن سرخ می کنیم. این کوکوی بسیار لذیذ و خوشمزه را هم با نان و هم با برنج می توان میل کرد. به دلیل موادی که در این غذا به کار رفته است، این غذا بدون شک یکی از سالم ترین، مفید ترین و مقوی ترین غذاهای محلی استان گیلان به حساب می آید.

در این مقاله، با چهار غذای اصیل، سنتی و محلی دیگر استان گیلان آشنا شدیم. میل کردن چنین غذاهای لذیذی پس از سفر به گیلان و گشت و گذار و مشاهده زیبایی های بیشمار و نقاط تماشایی موجود در استان، خاطرات ماندگاری از سفر را برایتان رقم خواهد زد. حتی پس از سفر هم می توانید این غذاهای خوشمزه را برای خود و خانواده خودتان تهیه کرده و از میل کردن آن ها لذت فراوانی ببرید. گردشگران عزیز می توانند با سفر به مرکز استان گیلان، شهر رشت، به تمامی این غذاها دسترسی راحتی داشته باشند. آن دسته از گردشگران عزیزی که قصد اقامت کوتاه مدت و رزرو هتل در رشت را دارند، می توانند مجموعه هتل صبوری رشت را انتخاب نموده و از امکانات این مجموعه بهره مند گردند. مجموعه هتل صبوری رشت با افتخار همراه با ارائه خدمات کامل، واحد های شیک و امکانات مدرن و همچنین ارائه غذاهای لذیذ و خوشمزه، میزبان شایسته ای برای تمامی گردشگران و مسافران از سراسر کشور عزیزمان خواهد بود.