آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش سوم)

آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش سوم)

در مقالات قبلی تحت عنوان آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان، با تعدادی از غذاهای لذیذ موجود در این استان آشنا شدیم. در این قسمت نیز قصد داریم تعدادی دیگر از غذاهای خوشمزه گیلانی را معرفی نماییم.

آلو مسما

یکی از غذاهای خاص، خوشمزه و لذیذ گیلان، بدون شک آلو مسما است. این غذا که معمولا با مرغ تهیه می شود، دارای مواد تکمیلی دیگری مانند آلو، پیاز است و برای طعم بهتر نیز از زعفران، نمک و روغن در پخت آن استفاده می شود. البته به جای آلو، می توان از قیسی هم استفاده کرد که رنگ بسیار زیبایی نیز به غذا هدیه می دهد. خورشت آلو مسما با برنج محلی یکی از بهترین ترکیبات غذایی را برای صرف کردن می سازد. این غذا به دلیل وجود مواد سالم، برای بسیاری از افراد قابل مصرف می شود.

اناربیج

یکی دیگر از غذاهای بسیار معروف و لذیذ گیلانی، خورشت اناربیج است. این غذای اصیل گیلانی از مواد بسیار مقوی و خوشمزه ای تهیه می شود. برای تهیه این غذا باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کرد و ورز داد. سپس نمک، فلفل، ادویه های لازم و سبزی محلی معطر مانند خالواش را به آن اضافه کرد. از مخلوط به دست آمده، گلوله های کوچکی درست می کنیم و در روغن تفت می دهیم. سپس این گلوله ها را در مخلوط گردوی ساییده شده، سبزی، رب انار و آبغوره که با آب مخلوط و جوشانده شده، میپزیم. این خورشت، شباهت بسیار زیادی به خورشت فسنجان دارد و از غذاهای محلی مجلسی گیلان به حساب می آید. 

واویشکا

یکی از غذاهای محلی استان گیلان که هم با برنج و هم با نان مصرف می شود، واویشکا است. در این غذا، هم می توان از دل و جگر گوسفند و هم از گوشت آن استفاده نمود. مواد دیگری مانند نمک، فلفل، زردچوبه، رب گوجه فرنگی، پیاز، دارچین، روغن و گوجه فرنگی نیز به گوشت اضافه می شود و این غذای مقوی را آماده خوردن می کند. لازم به توضیح است که اگر در تهیه این غذا از دل و جگر گوسفند استفاده شده باشد، غذای بسیار سنگینی خواهد شد و مصرف آن برای سالمندان و کسانی که بیماری قلبی و عروقی دارند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کباب ترش

این غذای لذیذ، با گوشت گوسفند تهیه می شود. گوشت را در مخلوط گردوی خرد شده، سیر، پیاز، سبزی محلی، دانه های انار ترش، رب انار و روغن زیتون به مدت چند ساعت قرار می دهیم و سپس با سیخ آن را کباب می کنیم. به همین راحتی یک غذای بسیار خوشمزه و در عین حال سنتی به نام کباب ترش تهیه کرده ایم. در مجموعه هتل صبوری رشت به عنوان هتل ارزان شهر رشت، بهترین غذاهای محلی استان گیلان با بالاترین سطح کیفیت برای تمامی میهمانان و گردشگران گرامی ارائه می گردد.