آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش دوم)

آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش دوم)

در بخش اول مقاله تحت عنوان آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان، از تنوع بسیار زیاد غذاهای موجود در این استان صحبت کردیم و نقش چنین غذاهایی را در تقویت جایگاه گیلان به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری کشور بیان نمودیم. در نهایت با چند غذای معروف و لذیذ گیلانی نیز آشنا شدیم که از غذاهای اصلی و معروف استان به شمار می آیند. از این پس در چند بخش، به معرفی تعداد بیشتری از غذاهای خوشمزه شمالی و گیلانی خواهیم پرداخت.

کویی تره

یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی گیلان کویی تره نام دارد که بسیار شبیه به غذای میرزا قاسمی است، با این تفاوت که ماده اصلی این غذا را کدو حلوایی تشکیل می دهد. از دیگر مواد اصلی آن می توان به رب گوجه فرنگی، رب انار و گردو اشاره کرد که همراه با سیر، فلفل، نمک به میزان کافی، گلپر، زردچوبه، ترکیب بسیار خوشمزه ای را ایجاد می نمایند. برای تهیه کویی تره، کافیست ابتدا سیر خرد شده را سرخ کرده و سپس پوره کدوی پخته شده را اضافه نماییم. گردوی ساییده شده را به همراه رب گوجه و انار، آب، نمک، فلفل، زردچوبه و کمی شکر اضافه نموده و با حرارتی ملایم بجوشانیم. در نهایت کدو، سیر، گلپر و ادویه را اضافه نموده و هم می زنیم که در نهایت، خورشت کویی تره به صورت یک مخلوط غلیظ، آماده خوردن می گردد.

سیر قلیه

یکی از غذاهای بسیار مقوی گیلان، سیر قلیه است که ماده اصلی آن، گوشت مرغ یا اردک می باشد. وجود موادی مانند برگ سیر، تخم مرغ، لپه، پیاز و ادویه، این غذا را به یکی از بهترین و متفاوت ترین غذاهای گیلانی تبدیل می نماید. برای درست کردن این غذای پر طرفدار شمالی، ابتدا لپه ها را از شب قبل خیس می کنیم. سپس مرغ را با لپه های خیس شده می پزیم. در طول مدت پختن مرغ و لپه، برگ سیر های تازه و خرد شده را در روغن سرخ می کنیم. تخم مرغ را به همراه ادویه مناسب به برگ سیر های سرخ شده اضافه می نماییم. سپس این مواد را بعد از پخته شدن مرغ و لپه، به آن ها اضافه کرده و بعد از جا افتادن، غذا آماده خواهد بود.

سیرابیج

در گیلان برای تهیه غذاهای دیگری نیز از برگ سیر تازه استفاده می شود. یکی از این غذاها، سیرابیج است که بسیار ساده، سریع و آسان تهیه می شود و در عین حال یکی از پر خاصیت ترین غذاهای محلی گیلان به حساب می آید. برای تهیه این غذای ساده، کافیست برگ سیر تازه را خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس تخم مرغ را همراه ادویه های دلخواه به آن اضافه کرده و سرخ کنید. به همین سادگی سیرابیج آماده است! این غذای خوش رنگ و خوش مزه را می توانید با برنج نوش جان کنید.

کاله کباب

یکی دیگر از غذاهای بسیار مقوی که در عین حال بسیار ساده و سریع تهیه می شود، کاله کباب است. این غذا کاملا گیاهی است و برای تهیه آن کافیست بادمجان کباب شده را همراه با گردوی ساییده شده، سبزی محلی، سیر، دانه انار ترش و ادویه، مخلوط کرده و بکوبید. به همین راحتی شما یک غذای محلی گیلانی که بسیار مفید و خوشمزه است درست کرده اید. 

در این مقاله با چهار غذای مقوی و محلی گیلانی آشنا شدیم. مسلما پس از سفر به گیلان، به علاوه گشت و گذار در زیبایی های بیشمار موجود در استان، از میل کردن غذاهای متنوع، سنتی و خوش طعم گیلانی نیز لذت فراوانی خواهید برد. همچنین می توانید با سفر به مرکز استان گیلان، شهر رشت، به تمامی این غذاها دسترسی راحتی پیدا کنید. شهر رشت به عنوان شهری پیشرو و خلاق در صنعت غذا و خوراکی، گزینه بسیار مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی جهت گذراندن اوقات فراغت و ایام تعطیلات خواهد بود. گردشگران عزیزی که قصد رزرو هتل در رشت و اقامت کوتاه مدت در این شهر را دارند، می توانند مجموعه هتل صبوری رشت را انتخاب نموده و از امکانات این مجموعه استفاده نمایند. مجموعه هتل صبوری رشت امیدوار است با ارائه امکانات مدرن، واحد های شیک همراه با امکانات کامل و همچنین ارائه غذاهای لذیذ محلی، میزبان شایسته ای برای تمامی گردشگران و مسافران عزیز باشد.