آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش اول)

آشنایی با غذاهای محلی استان گیلان (بخش اول)

همان طور که آَشنایی با اماکن تاریخی، مناظر طبیعی و نقاط دیدنی یک شهر و استان برای گردشگران حائز اهمیت است، آشنایی با مواردی از قبیل غذاهای محلی، آداب و رسوم و فرهنگ و لباس های محلی یک منطقه می تواند برای گردشگران جذاب و مهم باشد. استان گیلان علاوه بر تمامی زیبایی هایی که دارد، در زمینه غذاهای محلی نیز جزء مناطق معروف و محبوب در سراسر کشور به شمار می رود. استان گیلان علاوه بر اینکه در زمینه جاذبه های گردشگری بسیار متنوع و تماشایی است و در سراسر آن از اماکن تاریخی با اصالت گرفته تا انواع گوناگون مناظر طبیعی ساحلی و جنگلی قرار گرفته اند، در زمینه خوراکی و غذا نیز دارای تنوع بسیار زیادی می باشد که یکی دیگر از دلایلی محبوبیت این استان در صنعت گردشگری به شمار می آید. از این پس در مقالاتی به معرفی غذاهای محلی استان گیلان می پردازیم. در این مقاله با تعدادی از غذاهای محلی گیلان آشنا می شویم.

باقلا قاتق

این غذا، یکی از قدیمی ترین، معروف ترین و لذیذ ترین غذاهای شمال کشور به حساب می آید. غذایی متشکل از باقالی، تخم مرغ، شوید خشک، سیر و ادویه های دلخواه که خوردن آن با برنج محلی همراه با زیتون پرورده، ماهی شور و ترشی هایی مانند هفت بیجار، حسی بی نظیر از یک غذای محلی را برایتان به ارمغان می آورد. در گیلان، برای تهیه این غذای خوشمزه، از پاچ باقلا استفاده می شود در حالیکه در استان مازندران، این غذا با باقلای مازندرانی تهیه می شود. این غذا به واسطه موادی که در آن به کار می رود، یکی از ساده ترین و سالم ترین غذاهای محلی به حساب می آید که مزه آن نیز فراموش نشدنی است.

میرزا قاسمی

یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی استان گیلان که دارای محبوبیت و شهرت فراوانی در سطح کشور است، میرزا قاسمی می باشد. اصلی ترین ماده استفاده شده در این غذا، بادمجان است که هم به صورت کبابی و هم به صورت پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موادی که برای تهیه این غذای لذیذ مورد استفاده قرار می گیرد، می توانیم از تخم مرغ، سیر، گوجه فرنگی و ادویه هایی مانند نمک، فلفل و زردچوبه نام ببریم. میرزاقاسمی هم با برنج و هم با نان صرف می شود و در کنار آن می توان از ترشی های مختلف استفاده نمود.

ترش تره

یکی دیگر از خورشت های سنتی و محلی گیلان ترش تره است. این خورشت از اسفناج تهیه می شود و ترکیب آن با سیر، تخم مرغ، آبغوره و فلفل، غذایی خوشمزه و سالم را نتیجه می دهد. البته به جای اسفناج می توان از سبزی های محلی مانند خالواش و چوچاق نیز در تهیه ترش تره استفاده کرد. این غذای خوش رنگ و آب و سالم را نیز می توان به همراه ماهی شور و یا کولی شور صرف کرد.

در این مقاله، با سه غذای بسیار معروف و لذیذ استان گیلان آشنا شدیم. در مقاله بعدی نیز سایر غذاهای محلی این منطقه را معرفی می نماییم. سفر به گیلان به دلیل وجود تمامی گونه های طبیعی، اماکن گردشگری و تفریحی و غذاهای بسیار لذیذ محلی، انتخابی بسیار مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت است. گردشگران عزیزی که قصد رزرو هتل در رشت، مرکز استان گیلان را دارند تا به تمامی جاذبه های گردشگری استان، دسترسی راحتی داشته باشند، برای اقامت کوتاه مدت خود و رزرو اتاق می توانند از خدمات هتل صبوری رشت استفاده نمایند. مجموعه هتل صبوری رشت، با ارائه خدمات مناسب و همچنین غذاهای لذیذ، میزبان شایسته ای برای تمامی گردشگران عزیز از سراسر کشور عزیزمان ایران خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با مجموعه هتل صبوری (هتل ارزان در رشت) و انواع خدمات ارائه شده توسط آن، می توانید از سایر بخش های وب سایت هتل صبوری، بازدید فرمایید.