مجموعه شهرهای ایران (کرمانشاه قسمت دوم)

مجموعه شهرهای ایران (کرمانشاه قسمت دوم)

کرمانشاه ساسانی

در اساطیر ایران باستان، ساخت این شهر را به طهمورث، سومین پادشاه سلسله پیشدادیان نسبت می دهند. گمان می‌رود که ساسانیان کرمانشاه را بنا کرده‌اند و بهرام چهارم (او را کرمانشاه می‌گفتند، یعنی پادشاه کرمان) نام خود را به این شهر داده است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمانشاه-رشت

این شهر با شکوه در دوره ساسانی در حدود قرن چهارم پس از میلاد بود که پایتخت امپراتوری ایران و مرکز بهداشتی مهمی بود که به عنوان استراحتگاه تابستانی پادشاهان ساسانی عمل می کرد. در سال 226 پس از میلاد، در پی جنگی دو ساله به رهبری امپراتور ایران، اردشیر اول، علیه قبایل «کرد» در منطقه، امپراتوری یک شاهزاده محلی «کرد» به نام کیوس مدیا را به حکومت کرمانشاه بازگرداند. در آن زمان، اصطلاح «کرد» به‌عنوان یک اصطلاح اجتماعی به کار می‌رفت که به عشایر ایرانی اشاره می‌کرد، نه یک گروه قومی مشخص. این کلمه در قرن 12 و 13 به هویت قومی تبدیل شد. در داخل سلسله موسوم به خاندان کایو (همچنین کاووساکان) یک پادشاهی نیمه مستقل باقی ماند که تا سال 380 پس از میلاد ادامه یافت تا اینکه اردشیر دوم آخرین عضو حاکم سلسله را برکنار کرد.

دوران اسلامی

کرمانشاه در سال 629 میلادی توسط اعراب فتح شد. تحت حکومت سلجوقیان در قرن یازدهم، این شهر به مرکز عمده فرهنگی و تجاری غرب ایران و در کل مناطق کرد نشین جنوب تبدیل شد. صفویان شهر را مستحکم کردند و قاجارها حمله عثمانی ها را در دوران حکومت فتحعلی شاه (1176-1213) دفع کردند. کرمانشاه بین سال‌های 1102-1108و 1110-1111 توسط عثمانی‌ها اشغال شد.

تاریخ مدرن

در سال 1914 توسط ارتش امپراتوری روسیه و به دنبال آن ارتش عثمانی در سال 1915 در طول جنگ جهانی اول اشغال شد، در سال 1917 هنگامی که نیروهای انگلیسی برای بیرون راندن عثمانی ها به آنجا رسیدند تخلیه شد. کرمانشاه نقش مهمی در انقلاب مشروطه ایران در دوره قاجاریه و نهضت جمهوری در دوره پهلوی ایفا کرد. این شهر در طول جنگ ایران و عراق به شدت آسیب دید و با وجود اینکه بازسازی شد، هنوز به طور کامل بازسازی نشده است.

کرمانشاه دارای آب و هوای است که به شدت تحت تأثیر مجاورت رشته کوه های زاگرس است که در رده آب و هوای مدیترانه ای تابستان گرم طبقه بندی می شود. ارتفاع شهر و موقعیت مکانی در معرض دید نسبت به بادهای غربی باعث می شود میزان بارش کمی زیاد باشد (بیش از دو برابر تهران)، اما در عین حال نوسانات شدید دمای روزانه را به ویژه در تابستان های تقریباً بدون باران ایجاد می کند که در طول روز بسیار گرم می مانند. کرمانشاه زمستان های نسبتاً سردی را تجربه می کند و معمولاً در پاییز و بهار بارندگی وجود دارد. پوشش برفی حداقل برای چند هفته در زمستان دیده می شود.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-کرمانشاه-رشت

از دیدنی های کرمانشاه می توان به پل کهنه، کتیبه بیستون، طاقبستان، معبد آناهیتا، دیناور، گنج دره، آرامگاه صخره ای اساقوند، آرامگاه اتاقی سرخ ده، آرامگاه ملک، هلوان، دخمه ماد (دربد، صحنه)، غار پراو، چاه دو اشفت اشاره کرد. تکیه مؤون الملک، کتیبه دوکان داوود، سر پل ذهاب، طاق گرا، گردنه پاطاق، سراب نیلوفر، غار قوری قلعه، خانه خواجه باروک، چیاجانی تپه، مجسمه هراکلس در مجموعه بیستون، مسجد عمادالدوله، تکیه بیگلربیگی، غار شکارچیان، مسجد جامع کرمانشاه، گودین تپه، نقش برجسته گوترز دوم پارت و نقش برجسته آنوبانینی.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت تجربه ای بی نظیر از سفر به این شهر و زیبایی های گیلان را برای خود و عزیزانتان رغم بزنید.