مجموعه شهرهای ایران (دزفول)

مجموعه شهرهای ایران (دزفول)

دزفول شهر و مرکز شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است. در سرشماری سال 1390، جمعیت آن 420000 نفر در 105000 خانوار بوده است. در سال 1385، این شهر 228507 نفر سکنه داشت.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-دزفول-رشت

دزفول در 721 کیلومتری پایتخت کشور تهران و 155 کیلومتری مرکز استان اهواز قرار دارد. این شهر در 300 کیلومتری خلیج فارس و در ارتفاع 143 متری قرار دارد و در دامنه سلسله جبال زاگرس واقع شده است و قدمت تاریخی آن به دوران ساسانیان می رسد. اطراف دزفول از 5000 سال پیش میزبان تمدن ها بوده است.

این شهر که در منطقه‌ای با تاریخی که به تمدن باستانی بازمی‌گردد، قرار دارد، پلی را در خود جای داده است که قدمت آن به 300 پس از میلاد باز می‌گردد.

نام دزفول از دو کلمه دیز (دژ) + پل (پل) گرفته شده است که در ترکیب آن می‌توان به معنی «پل به سوی قلعه» یا «پل مستحکم» در زبان فارسی باشد. نام اصلی این شهر دژپول بود، اما پس از فتح ایران توسط مسلمانان، این شهر به دزفول تغییر نام داد، زیرا زبان عربی صدای «پ» و «ژ» ندارد.

دزفول یکی از قدیمی ترین شهرهای استان خوزستان است. بر اساس کاوش های والتر هینز، اعوان (پایتخت اولین امپراتوری عیلام) در دزفول قرار داشته است. این پل در زمان سلطنت شاپور اول ساخته شد که از اسیران جنگی رومی پس از نبرد ادسا برای ساخت این پل استفاده کرد.

مردم دزفول که به دزفولی ها، معروفند، به دزفولی – گویش متمایز دزفولی – و شوشتری که گاه قدیمی ترین گویش فارسی به شمار می رود صحبت می کنند.

دزفول در نزدیکی دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس در بزرگراه اصلی شمال به جنوب تهران به اهواز، مرکز استان خوزستان قرار دارد. خط ریلی اصلی تهران تا خلیج فارس در 15 کیلومتری دزفول و در طرف مقابل رودخانه دز قرار دارد.

دزفول دارای آب و هوای گرم نیمه خشک  با تابستان های بسیار گرم و زمستان های معتدل است. بارندگی بیشتر از اکثر مناطق جنوبی ایران است، اما تقریباً به طور انحصاری به دوره نوامبر تا آوریل محدود می شود، اگرچه در مواردی می تواند از 250 میلی متر در ماه یا 600 میلی متر در سال تجاوز کند.

حداقل دو بار در روز پرواز مستقیم از تهران به دزفول (و بلعکس) وجود دارد. همچنین پروازهای هفتگی دزفول به مشهد نیز انجام می شود. دسترسی به دزفول از طریق راه آهن ایران نیز امکان پذیر است.

اتوبوس تقریباً از تمام شهرهای بزرگ ایران به دزفول یا یکی از شهرهای مجاور آن در دسترس است. قطارهای راه آهن سراسری ایران به شهر همجوار اندیمشک خدمات رسانی می کنند.

اقتصاد دزفول بر پایه کارخانجات کشاورزی، دامداری و صنعتی استوار است. این شهرستان دارای موقعیت ممتاز کشاورزی از جمله از نظر تولید میوه و تره بار در ایران به دلیل وجود رودخانه مهمی چون دز، کرخ و دشت حاصلخیز دزفول است.

کارخانه های نخ ریسی زیادی در این شهرستان وجود دارد و در حال حاضر صنایع کوچک و متوسط زیادی به تولید کالا در دزفول مشغول هستند. دزفول در طول جنگ تحمیلی عراق و ایران بارها مورد اصابت موشک قرار گرفته است. این شهر در مسیر ارتباطی تهران - اهواز (مرکز استان خوزستان) قرار گرفته است و اولین مرکز تجاری شمال استان خوزستان با ارتباط تجاری خوب با استان لرستان است.

رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت-دزفول-رشت

جمعیت این شهر را طوایف مختلفی از جمله اقلیت های لر، بختیاری، دزفولی، عرب، ترک و کرد و سایر اقوام تشکیل داده اند که بیشتر به زبان فارسی با گویش محلی دزفولی صحبت می کنند. مردم این شهر مسلمان شیعه هستند.

رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت لحظاتی خوش و دلنشین برایتان به یادگار خواهد گذاشت.