روستای تاریخی هرزویل

روستای تاریخی هرزویل

پیشه ی بیشتر محلی ها در شهرک هرزویل پرورش زیتون است, در کنار آن دامپروری نیز از مهم ترین شغل های آنهاست. عده ای از اهالی نیز در نیروگاه لوشان مشغول به کار هستند. به دلیل وجود آب و هوای معتدل و مرطوب در استان گیلان, تمام شهرها و ورود به هرزویل با مناطق مسکونی کوچکی که هرکدام رنگ متفاوتی دارند مواجه می شوید و این از ویژگی های جذاب این شهرک است.

رسم علم گردانی این منطقه در دهه اول محرم به اندازه ای معروف است که در شب های عاشورا و تاسوعای حسینی تعداد زیادی از بازدیدکننده برای دیدن این مراسم به روستای هرزویل می آیند

نام هرزویل در کتب قدیمی به صور مختلف قید شده است. ناصر خسرو قبادیانی که از آن به عنوان مشهورترین سفرنویس و جهانگرد یاد می شود در کتاب خود در حدود ده قرن پیش از این منطقه نام برده اما آن را کمی متفاوت تر از نام امروزی ثبت کرده است «خرزویل»و «نیکیتین» نام هاییست که ناصر خسرو در دیدار از این منطقه بکار برده است. او در این باره چنین نوشته است که:

در تاریخ دوازدهم محرم سال 438 از شهر قزوین به سمت راه بیل و قپان که در قزوین قرار دارند رفتیم و بعد از آن به طرف دهی رفتیم که به آن خرزویل می گفتند. من و برادرم و غلام هندویی که همراهمان بود دمی آنجا ماندیم, برادرم بعد از گذشت زمانی اندک به سمت ده رفت تا و توشه ی راهی از بقالی بخرد. فردی گفت که من بقال هستم, چه می خواهی؟ برادرم پاسخ داد: «هرچه باشد برای ما که اینجا غریبیم و می خواهیم برویم خوب است» بقال گفت: « هیچ چیز ندارم!!!». بعد از آن هرکس شبیه او رفتار می کرد و سخن می گفت میگفتم که بقال خرزویل است!

هرزویل-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

هرزویل از دو قسمت تاریخی و جدید ساخته شده است که در دامنه جنوبی کوه های البرز قرار گرفته است. بر اساس مدارک موجود از تاریخچه این روستا در طی دو هزار سال گذشته بارها به صورت کامل از بین رفت و از نو ساخته شد. قدمت هرزویل به دوره ی حکومت سلطنت هخامنشیان بر میگردد یعنی چیزی حدود 2500 سال پیش و این منطقه در مسیر راه شاهی بسیار پر اهمیت بود. اهالی این روستا در آن دوره از سمت حاکمیت وقت, ماموریت ایجاد امنیت و نظم در راه شاهی بودند.  هنوز هم می توان آثار به جا مانده از بناهای روستای های تخریب شده هرزویل را بر روی تپه های نزدیک به منطقه می توان یافت.از دوران قدیم تا امروز, هرزویل به عنوان یکی از مهم ترین نگهبانان دروازه های داخل کشور مطرح بوده و همواره از ورود بیگانگان به داخل جلوگیری کرده است. در دورانی که اعراب, چنگیز روسی و اسکندر قصد هجوم و دست درازی به خاک ایران را داشتند, مردم به شدت از این مرزها دفاع کردند و اجازه ی غارت را به غارتگران ندادند.

در برخی کتب تاریخی نقل شده که نادرشاه و شاه عباس صفوی, در دوره های مختلف قشون های مختلفی از دلاوران و جنگجویان خراسانی و به ویژه قوچانی و همچنین اقوام کرد نشین غرب ایران را با ابزارهای جنگی آن زمان تجهیز می کردند و به سمت هرزویل و تنگه ی سفیدرود برای تقویت نیروی نظامی و حفاظت روانه می کردند. امروزه روستاهای کلشتر, دشتویل و قسمت هایی از لوشان وجود دارند که تبار کرد دارند.

برای دیدن زیبایی های هرزویل می توانید با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت, تجربه ای بی نظیر را برای خود به ارمغان بیاورید.