آیین مهمانداری در فرهنگ های مختلف (قسمت دوم)

آیین مهمانداری در فرهنگ های مختلف (قسمت دوم)

گفتیم که در آیین مسیحیت, مهمان نوازی فضیلتی است که یادآور همدردی با غریبه ها و قاعده پذیرایی از بازدیدکنندگان است و این فضیلتی است که در عهد عتیق یافت می شود، مثلاً با رسم شستن پاهای بازدیدکنندگان یا بوسه صلح.

در سنت لیبرال کاتولیک نیز با افراد به عنوان مهمانان مورد علاقه رفتار می شود. میهمانان ارجمند سخن اول، روحانیون دینی قول دوم و افراد بسیار مهم زبان سوم را دریافت می کنند. روحانیون و پیروان مسیح با لغت آشنا شدند، و برخی ممکن است از مهمان نوازی، استقبال و خدمت رویگردان باشند، زیرا خدمت فعال مستلزم جدایی از کالاهای مادی، ارتباطات خانوادگی و آسایش فیزیکی است. میهمان نوازی ملاقات ذهن هاست، گشودگی به آشنایان و ملاقات برای بحث و پرسش درباره راز خود، رویدادهای اجتماعی، تجربیات، طبیعت و خداوند است. هیچ مهمانی نباید احساس کند یا ببیند که با دخالت یا حضور خود باعث ایجاد کار اضافی ناروا می شود.

پرسیدن در مورد اعتقادات مذهبی همیشه مؤدبانه است. ژان پل دوم گفت: «تنها کسانی که قلب خود را به روی مسیح گشوده اند، می توانند مهمان نوازی را ارائه دهند که هرگز رسمی یا سطحی نیست، بلکه با «مهربانی» و «احترام» مشخص می شود.» همیشه به دفاع و کمک به کسانی که امید و علاقه‌مندان را بیان می‌کنند بیایند.

مسیح معنای برادر و همسایه را گسترش داد تا غریبه را نیز در بر گیرد، که با او مانند یک پیرو با مهمان نوازی و کمک متقابل رفتار شود، اگر ایماندار به مسیح یا ممکن است رسول خدا باشد یا به کمک نیاز داشته باشد، شرایط باعث شده است. تفسیر دشوار است و عدم اطمینان از اینکه آیا فردی به مسیح و خدا ایمان دارد یا خیر!

آیین مهمانداری-رزرو هتل در رشت-هتل صبوری رشت

پشتون ها هم تمام تلاش خود را خواهند کرد تا مهمان نوازی خود را نشان دهندیکی از اصول اصلی پشتونوالی ملماستیا است. این نمایش میزبانی و احترام عمیق به همه بازدیدکنندگان (صرف نظر از نژاد، مذهب، وابستگی ملی یا وضعیت اقتصادی) بدون هیچ گونه امیدی به پاداش یا لطف است.

اسلام به همدیگر بسیار سفارش می کند که درود بر شما, همانطور که حضرت محمد فرموده است، مسلمانان موظفند با میهمان خود با مهربانی و صلح رفتار کنند، حتی با اسیران (در جنگ) همانطور که حضرت محمد در منابع معتبر و آیات قرآن کریم گفته است.

ابوعزیز بن عمیر می گوید: من در روز جنگ بدر در میان اسیران جنگی بودم، محمد گفته بود شما را به رفتار خوب با اسیران سفارش می کنم. پس از پذیرش اسلام در میان انصار (اهالی مدینه) بودم و چون وقت ناهار یا شام فرا می رسید، به اسیران خرما می دادم، زیرا به دستور محمد نان به من خورده بود.

همه را با حکمت و موعظه زیبا به راه پروردگارت دعوت کن. و با آنها به بهترین و نیکوترین راه مجادله کن. [قرآن 16:125]

 مهمان نوازی خوب در اسلام حتی در تجارت بسیار مهم است. بر اساس گزارش دیگری،حضرت محمد از کنار انبوهی از مواد غذایی در بازار عبور کرد. دستش را داخل آن گذاشت و رطوبت را احساس کرد، اگرچه سطح آن خشک شده بود.گفت:

 «ای صاحب طعام، این چیست؟»

مرد گفت: باران خراب شد یا رسول الله.

گفت: چرا غذای باران خورده را بالای سرش نگذاشتی تا مردم ببینند، هر که ما را فریب دهد از ما نیست.

جوامع سلتیک نیز به مفهوم مهمان نوازی، به ویژه از نظر حفاظت، اهمیت می دادند. از میزبانی که درخواست پناهندگی یک فرد را پذیرفته بود، انتظار می رفت نه تنها برای مهمان خود غذا و سرپناه فراهم کند، بلکه مطمئن شود که در زمان تحت مراقبت او آسیبی به آنها وارد نمی شود.

امروزه در غرب مهمان نوازی به ندرت موضوع حفاظت و بقا است و بیشتر با آداب و سرگرمی همراه است. با این حال، همچنان شامل احترام گذاشتن به میهمانان، تامین نیازهای آنها و برابری با آنها است. فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها در میزانی که انتظار می‌رود فرد مهمان‌نوازی از غریبه‌ها نشان دهد، برخلاف دوستان شخصی یا اعضای گروهش متفاوت است.

ژاک دریدا مدلی برای درک مهمان نوازی ارائه می دهد که مهمان نوازی بی قید و شرط را از مهمان نوازی مشروط جدا می کند. در طول قرون، فلاسفه توجه قابل توجهی را به مسئله مهمان نوازی اختصاص داده اند. با این حال، مهمان نوازی موقعیت متناقضی (مانند زبان) را ارائه می دهد، زیرا گنجاندن کسانی که از آنها در قانون مقدس میهمان نوازی استقبال می شود به معنای طرد شدن دیگران است. جولیا کریستوا خوانندگان را در مورد خطرات "میهمان نوازی منحرف" که شامل سوء استفاده از آسیب پذیری بیگانگان برای خلع ید آنها است، هشدار می دهد. مهمان نوازی به کاهش تنش در فرآیند برخورد میزبان و مهمان کمک می کند و یک منطقه مرزی ایجاد می کند که کنجکاوی در مورد دیگران و ترس از غریبه ها را ترکیب می کند. به طور کلی، منظور از مهمان نوازی بر این باور است که در سفر باید از غریبه ها کمک و محافظت کرد. با این حال، همه صداها با این مفهوم موافق نیستند. پروفسور آنتونی پاگدن توضیح می دهد که چگونه مفهوم مهمان نوازی از نظر تاریخی برای مشروعیت بخشیدن به فتح قاره آمریکا با تحمیل حق ترانزیت رایگان، که منجر به تشکیل دولت ملت مدرن شد، دستکاری شد. این نشان می دهد که مهمان نوازی یک نهاد سیاسی است که می تواند از نظر ایدئولوژیک برای سرکوب دیگران تغییر شکل داده شود.

با رزرو هتل در رشت و اقامت در هتل صبوری رشت دریچه ی جدید و لذت بخشی از مهمان نوازی را تجربه کنید.